Greg Malcolm
Six Organs of Admittance
Charalambides

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Droner i drømmeland

Sevendals flyvende musikalske teppe bringer ham stadig til nye kontinenter og nye galakser.

Oslomusikeren Fredrik Ness Sevendal er involvert i en rekke mer eller mindre (helst mer) obskure prosjekter i hovedstadens undergrunnsmiljø, som solartist forhaster han seg ikke på utgivelsefronten. Hans forrige opus, No Foly Bow, kom i 2007. Det var en utsøkt liten sak, omtalt her på groove som en blanding av avantgarde, folk, psykedelia og dronemusikk, relatert til Six Organs of Admittance, Loren Mazzacane Connors, Cul de Sac og Jackie O-Motherfucker. Hederlig selskap, med andre ord. Referansene er fremdeles gyldige, og FNS innbyr til en ferd langs de samme, forunderlige skylag.

Sevendal tilhører en tradisjon som ikke er knyttet til landegrenser, men som opphøyer dem. Dette er musikk som løfter seg over den hjemlige grinda, og skuer ned på, tja, hva det skal være egentlig. Indisk raga, britisk 60-tallsfolk, New Zealandske fritenkere, japansk doom og amerikanske nypsykedelikere er noen av partiklene som pustes inn i Sevendals univers og som han bruker til å utforske nye galakser. La oss like gjerne kalle det eventyrlysten musikk.

Her er det ikke de nynnbare melodiene eller de mest tradisjonelle låtstrukturene som dominerer. Dette er musikk på utflukt, gjerne bygget opp på gjentagende urstammevis gjennom sirkulære vannpiperitualer. Som på lange Wooden Leg, med vakker ordløs vokal av Inga-Lill Farstad (fra Children & Corpse Playing in the Streets), eller dvelende og langsomt oppbyggelige Dream. To eksempler på Sevendals evne til å forme hypnotiske stemningsbilder som bør hensette enhver lytter med to ører til en berusende tilstand der virkelighet og drømmer flyter umerkelig sammen.

FNS er en bemerkelsesverdig slitesterk og kaleidoskopisk plate som stadig byr på nye mønstre og fasetter.