Low
Ai Phoenix
The Innocence Mission

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Kjærlighet ved tiende lytt

Høstens og vinterens mest egnede plate for nyforelskede par?

Jeg må kanskje starte med å unnskylde til min redaktør. Jeg har nemlig hatt denne plata en god stund nå, uten at han har fått en ferdigskrevet anmeldelse tilbake. Men Hold On Love er en slik plate som trenger tid for å til slutt få sin fortjente omtale.

Jeg må nemlig innrømme at første gangen jeg hørte Athens, Georgia bandet sin nye plate ble jeg litt skuffet. Tidligere plater, EPer (kanskje aller mest tittelsporet på November fra 2002) og forhåndsomtaler ga meg store forventninger til duoen Orenda Fink og Maria Taylors tredje plate på like mange år. Noe av det første jeg tenkte var at dette er jo veldig hyggelig og pent, men så er det egentlig ikke noe mer enn det. Overrasket over relativt stor bruk av elektronikk ble jeg også, spesielt på åpningssporet The Devil's Feet som for meg er et av platas kjedeligste spor, noe som er synd, i og med at en åpningslåt ofte setter standard for en lytters inntrykk. Som er altfor tidlig, selvsagt.

Men så kom det. For etter en liten måned, og et titalls ganger à 42 minutter i en aller annen CD-spiller skjedde det noe. Låtene åpenbarte seg for meg.

Som den meget hensettende og vakre Look to Me som til forveksling er veldig lik den tradisjonelle låten Wayfaring Stranger (hørt blant annet slik Johnny Cash spilte på den tredje American Recordings, eller som Over Jordan av Papa M på Whatever, Mortal fra 2001). Eller som lavmælte og deilige The Drinks We Drank Last Night som får meg til å tenke på John Denver-låta Follow Me som The Innocence Mission gjorde på Take Me Home: A Tribute to John Denver fra 2000. Og her er Azure Ray inne i en veldig god periode på sitt tredje album. Vakkert pianospill på Across the Ocean introduserer stadig sakrale, men likevel stø og vakre kvinnestemmer. Den fantastiske If You Fall er en av årets aller fineste poplåter. Og det er kanskje bare her det går an å høre at Orenda Fink og Maria Taylor har en fortid i Conor Obersts Bright Eyes-prosjekt.

Neste høydepunkt er Nothing Like a Song. De har veldig rett i det. Av og til er det ingenting annet enn en fin sang som skal til. Denne og flere med på Hold On Love er slike sanger. These White Lights Will Bend to Make Blue er også en sånn, en sånn som du kan ta med deg på øret på en liten spasertur i høsten rett før snøen kommer og det er på sitt aller mørkeste ute. Musikken blir et perfekt soundtrack til dunkelheten slik at den ikke virker så mørk likevel.

Med så mange sterke låter og en så sterkt sammensatt fin og vakker stemning blir svakheten på de to-tre første sporene og den irriterende, men likevel litt fascinerende "vanskeligheten" på denne plata lett å tilgi.

Det ødelegger heller ikke at det oser av romantikk av vokalen gjennom hele plata. Så denne anmeldelsen - som min redaktør fikk noen uker for sent - kan ikke avsluttes på en annen måte enn at Orenda og Maria fra meg får en fullt fortjent femmer.