Beach Boys
Big Star
Franklin

(3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7)

100% anonym

Mutilate Us er imponerende i all sin mangel på å imponere eller engasjere.

Som musikkskribent er det særlig en type plater jeg synes er vanskelig å anmelde: Den type plater som ikke engasjerer på noen som helst måte. Plater jeg liker eller ikke liker er greit å skrive om fordi de engasjerer meg i en eller annen retning; de imponerer eller irriterer meg. De platene som derimot ikke gjør noen av delene synes jeg det er vanskelig å si noe fornuftig om. AM/FMs Mutilate Us er definitivt en av disse.

Mutilate Us har snurret og gått i spilleren min lenge nå, og jeg har nesten ikke klart å feste meg ved noe som helst ved den. Jeg setter den på, hører at de spiller en musikk som ligger et eller annet sted mellom Pavement og Beach Boys, og så legger jeg ikke merke til mer før det plutselig er stille i stuen min. Jeg er rett og slett helt tom i hodet. Dersom noen hadde spurt meg om noe konkret om musikken som hadde spilt på anlegget de siste 45 minuttene hadde jeg ikke kunnet svare på noen ting.

Ok, litt tørre facts: AM/FM er de amerikanske herrene Michael Parsell og Brian Sokel. Så vidt jeg har skjønt så er Mutilate Us deres andre utgivelse. De spiller klassisk pop med klare referanser til 60-tallets låtsnekkeri samt referanser til skakk 90-talls lo-fi med sine sjangerblandinger av pop, rock, country og litt psykedelia. Her er smektende vokalharmonier og skjøre, poppete melodier krydret med en typisk 90-talls bruk av instrumenter og en typisk sen lo-fi produksjon. Totalt sett låter dette helt ok, men det evner ikke å engasjere meg i det hele tatt.

Riktig nok er her et par enkeltstående låter som er bra (You and Me at 53, Yours Recklessly og LeAnne..), men som helhet er Mutilate Us intet annet enn kjedelig, uengasjerende og skremmende fort glemt. Samtidig spiller de musikk i en sjanger som jeg liker, så tross alt er Mutilate Us bedre enn de platene som irriterer meg. Jeg gir AM/FM litt kreditt fordi de befinner seg i et musikalsk landskap som jeg har sansen for. Samtidig deler jeg ut en kraftig smekk på lanken fordi de ikke klarer å gjøre noe ut av det.