Fu Manchu
Monster Magnet
The Hellacopters

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Frontalangrep fra Stavanger

Norges ukronede stonerkonger topper det tre år gamle mesterverket Aloha Fram Saturn!

Norges ukronede stonerrock-konger har sluppet sitt tredje album, Cruise'o'Matic, på italienske Beard of Stars records. De har ingen lett jobb med å følge opp sitt mesterverk Aloha from Saturn fra tre år tilbake, men gutta fra Stavanger skuffer ikke. Pawnshop spiller fet, riffbasert gitarrock med referanser til Black Sabbath, Kyuss og Fu Manchu, men har også sterke bånd til den såkalte Scandinavian Rock scenen, med svenske The Hellacopters i spissen. Det føles som et mer gjennomført produkt, om man kan bruke et slikt ord, denne gangen. Et utrolig stilig coverdesign (av Sindre Y. Kristoffersen), et kraftfullt og kontant lydbilde, og et knippe knallsterke låter.

Fra første fuzzriff på Blissed Out er det tydelig at Pawnshop ikke bare fortsetter der de slapp sist, men skrur trøkket og volumet opp til elleve. Et tungt frontalangrep på sansene, og du føler deg anpusten etter låtas tre minutter og femten sekunder. En seig, tung Mean Machine, komplett med kubjeller, gir deg sjansen til å puste ut. I begge åpningssporene mestrer bandet perfekte temposkifter som utvilsomt gir musikken en mer variert dimensjon.

Enda tyngre blir det med Las Vegas, klart inspirert av ørkenrocken til Kyuss, naturlig nok. Blant fete gitarer og mørke bassganger er jeg meget imponert over trommene til John Skatoy på denne låta. Space Cadillacs er mer av det samme, og selv om innflytelsene er mange er dette umiskjennelig Pawnshop, og noe gutta bør være godt fornøyd med. Det funker særdeles bra med en nedtonet og litt roligere sekvens inne i låta, før de sparker igang igjen.

Plata fortsetter med Coma Cluster, en seig Sabbath-aktig låt, før den drømmende grooven på Thailand overtar. Dette er balsam for ørene, man bør bare lene seg bakover, lukke øynene, og nyte. Lydbildet er mye bredere enn 16:9, dette er gromt produsert. Baby Bitch er en kjappere og mer punkete låt, hvor man tydeligere kan høre innflytelsen fra mer kontemporær retrorock (om man kan bruke et slikt uttrykk?). Synes til og med jeg hører et snev av Backyard Babies...

Tittelsporert Cruise'o'matic er kanskje mest Fu Manchu av låtene, ikke noen dårlig sammenligning det. Year of Pleasure er en kort og intens rocker, mer Scandinavian Rock enn stoner, faktisk litt som å høre Gluecifer fra sine to første plater.

Plata avsluttes med Living Zombie, en episk spacerocker som kunne vært hentet fra en hvilken som helst Monster Magnet-skive. Låta begynner rolig, men endrer gradvis karakter til et stonercrescendo. En sterk og verdig avslutning fra Stavangergutta i Pawnshop.

Cruise'o'Matic viser tydelig at Pawnshop tilhører genrens ypperste utøvere, ikke bare i Norge, men i resten av verden også. Sammen med sine norske kolleger i El Caco, We, Thulsa Doom og Honcho, understreker de den sterke medgangsbølgen tungrock nå rir på, også her hjemme. Nyskapende er det ikke, men akk så befriende.