Emmerhoff & The Melancholy Babies

The Bandit Lab - Sister Sonny (2001)
Lucky Doggies - Sister Sonny (2004)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Varmt og gammelt smør med forfriskende smak

Sister Sonny driver sin egen musikkguide, og bringer et hemmelig band frem i lyset.

Dette er bergensbandet Sister Sonnys hyllest til The Hot Butter Band. Ifølge omslaget hadde dette bandet, under ledelse av Johnny Palta, en hit i Europa i 1971 med låten New Farm Street Blues (fra albumet Butter’s Good). Samme år ble Palta drept i en bilulykke i Danmark. HBB har nok for de fleste blitt glemt i musikkhistoriens minnebok. Det er derfor gledelig at Sister Sonny gir ut disse fire låtene, alle signert Palta.

Uten å kjenne til opphavet er det vanskelig å måle versjonene opp mot hverandre, og dermed får låtene stå på egne bein. Der står de heldigvis veldig støtt. I’ll Be With Her (In Apple Blossom Time) er en tidløs poplåt, med et slør av psykedelia over seg. For å ta opp tråden av glemte 70-tallsband, så minner den litt om det peruvianske og beatlesinspirerte We All Together, men med flere lag av godlyd inni seg; Morricone-gitar, en trompet som hentet fra Calexicos mariachiverden, samt nydelig koring som bringer den til samme stjerneverden som gammel Pink Floyd. Wunderbar.

An Hour In an Airless Box er pop på grensen til easy listening. Vi snakker cocktails, Burt Bacharach og såpebobler. Det er igjen veldig vakkert, uten at den blir like umiddelbart som førstesporet. New Farm Street Blues er platens oppvekker. Den joviale låten er både allsangvennlig, dansbar og har et varmt retropreg kledd i en enkel, countryrock-drakt.

I denne sammenhengen er Bug’s Dream den mest eksperimentelle melodien. Med et enkelt piano og vrengvokal, så er den mer en blanding av Mercury Rev og Sparklehorse enn et 70-talls popband. Sister Sonny har gjort jobben sin godt, og The Hot Butter Band må ha vært et allsidig og variert band, med en fremragende låtskribent.

Jeg er glad for at de deler obskuriteter med sitt publikum, og det er både ønskelig og ganske sannsynlig at etterspørselen etter deres plater vil øke betraktelig takket være Sister Sonny. Om "The Hot Butter Band" er et konstruert band eller ei - de har nemlig skjult sine spor mistenkelig godt - spiller mindre rolle så lenge fremføringen er så bra som her.