Rachel's
Boxhead Ensemble
Hanged Up

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Variert men variabelt

Australsk trio maler nok en gang storslåtte og følelsesladde motiv fra fjerne nautiske farvann, men denne gang med færre farger på mindre lerret.

Det sies at din favoritt Dirty Three-plate alltid vil være den du hørte først. Cinder, det seneste bidraget fra Melbourne-bandet, forkaster denne teorien ettersom den paradoksalt nok bør høres først, men allikevel står i stor fare til å bli verdsatt sist. La meg forklare: den australske instrumentale trioen bestående av storslått frenetisk romantisisme er denne gang ikke fullt så storslått og ikke på langt nær like frenetisk. For så vidt er de ikke like instrumentale heller, ettersom Chan Marshall (Cat Power) låner bort stemmen hennes til et spor, mens Sally Timms (The Mekons) nynner ordløst på et annet. Resultatet er en plate mer tilgjengelig, mer variert, og med et mer avslappet uttrykk formidlet gjennom kortere, konsise låter. Cinders hovedproblem er uheldigvis at det er nitten av dem.

Allikevel føyer Cinder seg til i listen over Dirty Threes album på en naturlig måte. For selv om bandets besetning nå i 10 år alltid har bestått av kombinasjonen fiolin, trommer og gitar, har små vitale endringer mellom hvert album bidratt til å fortsatt gi bandet et friskt, tidløst preg selv om bandets lydbilde alltid har vært bygd på samme lest og rundt de samme formlene. Således kan man titte bakover i Dirty Threes diskografi og plukke fram høydepunktene så vel som forskjellene. Eksempelvis, her forklart med bandets fire seneste album i kronologisk rekkefølge, er Horse Stories mest høylytt, Ocean Songs mer lavmælt, Whatever You Love You Are tar for første gang i bruk overdubbing mens She Has No Strings Apollo utvidet instrumentlisten med både piano og bass. Felles for dem alle; alt er utført med kjærlig hånd og med særdeles heldige resultat. Cinder, som stripper bort mange av disse særpregene, ender da opp i korte trekk som "det enkle" Dirty Three albumet, en beskrivelse som er like passende som misvisende.

For det vi står igjen med etter Dirty Threes bortgang fra 8 minutters fanebærende marsjer, nå heller med økt fokus på melodiene som lå bak, blir da en samling komposisjoner hvor låtens essens presenteres med en gang, eller ikke i det hele tatt. Det første blir demonstrert tidlig; låter som dvelende Sad Sexy og drivende Doris presenterer på færre minutter og uten filtre Dirty Three slik vi husker dem fra tidligere album: romantisk, jordnært og majestetisk. Det motsatte, når trioen forviller seg i improviserte flater, skjer like så ofte, og for så vidt like ofte som før, men denne gang uten å finne veien hjem i en forløsende og konkluderende destinasjon. Man tar seg derfor i å tro at mange av disse sporene, spesielt de noe retningsløse Cinders og Flutter med fordel kunne vært knyttet sammen med andre mer heldige spor til å danne noen færre, lengre og rett og slett bedre låter.

Men, som bandet selv sikkert også oppdaget, dette ville godt mulig blitt for likt deres tidligere utgivelser, og bandets trang til stadig nyskapning må således allikevel berømmes, uansett utfall. Blant de mer heldige av Dirty Threes "eksperiment" i denne omgang er nok det vokalbaserte samarbeidet med Chan Marshall (Cat Power) som lar hennes døsige framføring lede an en av bandets flotteste låter med selvskrevne tekstlinjer, uten å forstyrre et inntrykk av det fremdeles allikevel låter umiskjennelig Dirty Three. Men som de fleste av Cinders eksperiment, også disse forsøkene med vokale elementer, viser seg å slå ut begge veier - ettersom man i andre enden av spekteret finner Sally Timms og hennes tafatte nynning som mangler en grunnleggende vitalitet til å tilføre sangen Feral eller dens stemning noe som helst nevneverdig.

Fantastisk titulerte Whatever You Love, You Are var det første Dirty Three-albumet jeg hørte. Og ikke Cinder, eller noen av bandets andre album heller for så vidt, vil på noen måte klare å hindre at det kommer til å bli det siste.

Noa Babayof - From a Window to a Wall

(Anova Music)

Noa Babayof padler menneskeheten over rennende elver av blod på vei til dødsriket.