Botaniske Vers

Ding ding. Det klinger i bjella når St. Thomas slipper ut sin musikk.

(kassegitar)
duddeliduuu
Yeah here I am again
got a lot of money

Han er tilbake. Han har masse penger. Selv om det er et Comeback of St.Thomas som plata titulerer, er det ikke fryktelig lenge siden den koselige Hey Harmony! (da ti måneder strengt tatt ikke kan kalles en urimelig lang arbeidsøkt). Men like sant som at isen er glatt under nysnø, er noen hurtige tilbakekomster gledeligere enn andre. Noen kreative sjeler har absolutt nok materiale til å gi ut en skive i året, eller mer. På min hyggelighetsskala klinger det alltid i bjella når Thomas slipper ut musikk. Ding ding. Han lager musikk til å jompe avgårde i skogen, på skoleveien eller til jobb. Smilende som en vårdag i april. Kan en ønske mer?

St.Thomas sin musikalske formel består av skjev, munter pop (altså ikke så veldig polert), folkete country elementer (country er kult!) og et personlig lo-fi ansikt. Tilsammen blir dette til en svært så koslig sound, og pynten på kaka - sjarmengelsken (in that norwegian kind of way). Folk for folket, pop for rockere, rock for popere. Noe av det han scorer mest på, er hans genuine meloditeft som ikke alle i dag kan skilte med (navnbror Dybdahl er også med i den eksklusive klubben).

Albumet ble spilt inn i naturrike omgivelser i Etnedal, Valdres i august og har fått den frodige tittelen Let's Grow Together - The Comeback of St.Thomas. Blomster spirer og bekken sildrer. Dette er den fjerde i albumrekken, fire år etter debuten Mysterious Walks (2000). Visstnok har ikke Thomas Hansen vært så begeistret for den kommersielle platebransjen og dette albumet kan derfor sies å være en reaksjon på hans erfaringer fra denne, etter tidligere suksesser (slik å forstå - et comeback av den selvstyrte Thomas Hansen?!).

Denne motreaksjonen fremgår ved første blikk på det selvlagde coveret, som er veldig fint på en slags barneaktig måte. Hvite ark og fargestifter. Portrett av musikken: håndlaget, fargerikt og sjarmerende enkelt. Selv om han ønsker å lage en plate uavhengig av den "fæle bransjen", blir det uungåelig nok også en plate som er påvirket av den kommersielle maskinen. Altså rent hypotetisk, så frambringer plateindustrien dette motpunktet han her leverer. På den måten kan man være takknemlig for en kald, urettferdig verden som nettopp skaper motvekt og varme, menneskelige produkter (for å ha ting på det rene: jeg er veldig for fred og varme).

Vokalmessig syns jeg St.Thomas bare blir bedre og bedre, hadde litt problemer med de tidlige overmodige lyse tonene (au!), men nå er ting mer harmonisk på sett og vis. Den utrolige catchy og hoppende glade An Artist With a Brilliant Disguise har samme kvaliteter som Hey Harmonys Hereos Making Dinner, og er en melodi som suger seg inn i hjerterytmen momentant. Tittelsporet derimot, velter seg for mye i rosa skyer og rødvinsfølelser. Jeg får litt antydninger til å svitsje over til noe mørkt/melankolskt når koret blåser ut: "baa-baa-baa-ba pa ra ra raaaaa". Men det er lov å være blid (sikkert bra også...) og det er så mye annent positivt på en mer, la meg si, tiltrekkende måte. The Red Book for eksempel, åh... hvilke herlige folketoner. En annen låt jeg ønsker å trekke fram er den overbærende skjønne Silence Break Your Heart, med et kvinnelig ekko av Thomas. Smukt. I Daily Song setter St.Thomas beina ned og avfeier eventuelle stjernenykker en gang for alle:

I'm just a normal guy
with some feelings and a guitar
it's all so simple