The Kinks
The Who

Never Seen the Light of Day - Mando Diao (2007)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Borlänge Rock City

Oppfølgeren til Bring 'Em In følger samme oppskriften, med et vel så vellykket resultat.

Mando Diao ga bakoversveis til mange, inkludert meg, med debuten Bring 'Em In i 2002. Ikke verst for fem unge menn fra en liten bygd i Sverige, kan man vel si. Et skummelt utgangspunkt er det dog, at med en slik debut følger det forventninger. Bring 'Em In var en skive stappet med partyvennlig rock som brukte og lånte rockeklisjeer nesten like heftig som The Hives.

Det er tydelig at bandet har satset i samme retning som på debuten, og det er jo ingenting som er galt med det, siden det fungerte så bra som det gjorde. Hurricane Bar inneholder mye av det samme som kjennetegnet debuten, småpompøs rock'n'roll med catchy riff og enda mer catchy refrenger som de to vokalistene deler på å synge. Låtmaterialet står heller ikke mye tilbake fra det som var å finne på Bring 'Em In, selv om vi ikke får låter av samme kaliber som Motown Blood. Et par låter ekstra er lagt på denne skiva, og det tror jeg den hadde hatt godt av å slippe. 14 stykker blir raskt litt mye, syns jeg, og jeg hadde nok heller sett at et par av låtene ble tatt bort (This Dream Is Over, Next to Be Lowered). Det hadde absolutt gjort Hurricane Bar mer kompakt og komplett.

Retrofaktoren er fremdeles høy, litt på samme måte som The Libertines, egentlig. Likheten mellom de to er sterkest på åpningssporet Cut the Rope, men ligger og lurer hele tiden. På God Knows er de tilbake med enda en partylåt i det som vi nå lett kan kalle god Mando Diao-stil. Morsomt er det også med små referanser som i Ringing Bells hvor vi får linja "bring 'em in she said just for a day". Ringing Bells er for øvrig et av de mer forsiktige sporene, men fungerer fint likevel.

Selv om Hurricane Bar i hovedtrekkene er svært lik Bring 'Em In, er det en solid oppfølger. Den framstår som Mando Diaos seiersrunde etter debuten. Selv om den med fordel kunne vært et par spor kortere, er Hurricane Bar lyden av et band som har full kontroll på det de gjør, samtidig som de har en glød og intensitet som er veldig genuin. Det gjør resultatet svært overbevisende.