Promiscuity

Mano Negra

Proxima Estacion: Esperanza - Manu Chao (2001)

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Bomber og granater!

Splitte mine bramseil! Energibunten Manu Chao fyrer opp et sinnssykt karneval på en liveplate som koker over av smittende spilleglede og høy puls.

Skuffede nordmenn som har ventet lenge på å få se energibunten Manu Chao i Norge, kan med fordel trøste seg med denne fantastiske liveplaten så lenge. Radio Bemba Sound System gir et overveldende inntrykk av hvilken vanvittig konsertopplevelse man har gått glipp av. Etter en kort, rolig intro braker det løs i et hesblesende tempo der spilleglede og festhumør jager opp selv den mest apatiske lytter. Intet mindre enn 29 låter rekker Manu Chao med band å rase gjennom i løpet av 74 minutter. Det åpnes dermed for gledelige gjenhør med hits fra de to foregående soloplatene, Clandestino og Proxima Estación: Esperanza, samt gamle godbiter fra tiden med Mano Negra.

Forskjellen på liveversjonene og originalene er først og fremst den fantastiske energien som gjør at liveutgaven eksploderer i fyr og flammer, bomber og granater. Sammen med en rytmeseksjon på speed, en overentusiastisk blåserekke og en salig blanding musikere som trolig kommer direkte fra karneval, leverer Manu Chao et fyrverkeri av en plate. De som eier liveplater av hans tidligere band, Mano Negra, vet hva det dreier seg om. Det går et så fort at det bare er så vidt man i skrekkblandet fryd klarer å henge med i svingene. Allikevel rekker man å glede seg over de stadige temposkifter, de ville innfallene og den krakilske utførelsen. For å bruke et ord man alt for sjelden bruker, er dette rett og slett gøyalt!

I kjent Manu Chao-stil blandes flamenco, ska, reggae, rock, folk, salsa og karneval i en framførelse som lukter brente kalorier. Den sinnssyke trompetsoloen på Pinocchio stadfester galskapen med overbevisende høy partyfaktor. Blir man ikke fullstendig satt ut, er faren stor for at man plutselig oppdager at man er i ferd med å gjøre sitt livs mest besynderlige opptreden på dansegulvet.

Som gledesspreder må den lille mannen være uovertruffen.