MC5
The Nomads
The Rolling Stones

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Ebbot in the grooveyard

Tilbakeblikk på Göteborgs store kultband, med noe nytt for de som tror de har alt.

Union Carbide Productions var et av de første skandinaviske banda som blanda tøff pre-punk og annen livlig musikk fra 60- og 70-åra på en slik måte at det låt som et løpsk lokomotiv av rawk. Sammen med The Nomads la de mye av grunnlaget for vekstvilkårene til den såkalte skandinaviske rockebølgen som startet midt på 90-tallet. De satte også enkelte spor etter seg i den amerikanske undergrunnen. I årene 1987-92 ga de ut fire album som helt tydelig var påvirket av Detroitrock og klassiske band som Rolling Stones, men gjennomført på en unik svensk måte.

Dette er den offisielle UCP-samleren. Den tar over for The Golden Age Of Union Carbide Productions fra 1997. Låtutvalget er endret noe, og det er gitt plass til litt tidligere ikke utgitt materiale. Her får man store deler av det nødvendigste, slik at man lett kan gå videre til resten av godsakene på egen hånd.

Aller best fungerer Union Carbide Productions når de er uredde og blåser av alt kruttet på en gang. Ring My Bell er en skandinavisk rockeklassiker. Den messende traktorlåta slår fortsatt beina under meg hver gang jeg hører den. Dette er selve definisjonen på testosteronrock. Andre låter som viser muskler på samme måte er Financial Decleration og Cartoon Animal. Sistnevnte er en låt for de knyttede never og de fulle ølkasser.

How Do You Feel Today og de andre låtene fra albumet Swing (deres siste - produsert av Steve Albini) er mer Stones-riffere, men også de viser hvordan bandet klarte å føre ny energi inn i velbrukte ideer. Den litt eldre Be Myself Again svinger mer enn Mick Jaggers aldrende hofter har gjort på en stund.

Glad To Have You Back er med i en single mix, mens San Francisco Boogie finnes her i en alternativ mix. I tillegg til dette får man to låter som ikke har vært kjent for allmenheten tidligere. Anytime er en demo fra Swing-innspillingene. Jeg lurer på om denne kan finnes som bonusspor på en utgave av akkurat den skiva. Kjent låter det i alle fall. De har også inkludert en cover av Future/Now (MC5), som opprinnelig ble spilt inn for et tributealbum som ikke ble noe av.

I noen av de roligere låtene kan man lett høre at dette er noen av hjernene bak The Soundtrack Of Our Lives. En time og et kvarter er en passe dose av dette bandet. Når det er over tar jeg meg likevel i å lure på hvor det ble av Here Comes God.

Er du ikke kjent med dette bandets gnistregn av musikalsk galskap og glede, er Remastered To Be Recycled stedet å starte. Er du kun kjent med The Soundtrack Of Our Lives, er dette nødvendig bakgrunnskunnskap. Som de fleste med litt oversikt veit, startet Ebbot Lundberg, Ian Persson og Björn Olsson (spilte i førstebesetninga til TSOOL) sine karrierer som plateartister i Union Carbide Productions.