Psapp
Mazzy Star
Stina Nordenstam

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Meksikansk kattekraft

Carrie byr på kattekraft og dunete knitrepop fra en av solens mange hjemland.

Ukjent for mange her hjemme har det vokst fram en flora av alternatic musikk fra Mexico som absolutt ikke har noe til felles med Los Lobos og tex-mex. En av mine favoritter derfra de siste 10 årene er Chico Science & Nacao Zumbis Afrociberdelia, men det kan også være verdt å sjekke katalogen til indie-etiketter som Abolipop og Soundsister. En nykommer på scenen er Laura Becerra fra Guadaljara, som bruker artistnavnet Carrie. Hennes første CD Honey Blue Star er en prioritert utgivelse i Mexico og Spania, men plateselskapet prøver seg også med distribusjon i anglo-amerikanske land (Norge kan som kjent nesten regnes blant disse).

I motsetning til de fleste andre meksikanske artister så synger Carrie på engelsk og har i flere sammenhenger blitt lenket til den "nye" folktronica-trenden. 80-tallets Bel Canto, Dead Can Dance og Cocteau Twins var allerede på lignende tanker, selv om hardvaren var adskillig tyngre dengang. Disse utmerket seg også ofte med månekjølig, sensuell kvinnesang og ivrig bruk av digitale klangeffekter og er relevante i denne sammenheng, selv om Carrie er mer spretten og har flere soldøgn. Bjørk bør også som vanlig nevnes - nå er det gjort.
Honey Blue Star består av korte electro-lodotter jordet til lineær enkel folkerock.

Carrie vet utmerket godt at elektriske og akustiske gitarer myker opp stive electro-loops en del og bruker dermed en blanding av spilt og programmert musikk som er ytterst vanlig nå for tiden. Hun synger spakt halvhviskende som mange andre pop-artister uten reellt sangtalent. Slikt blir ofte kalt "sjarmerende naivt" eller "uskyldig" i lite opplyste sirkler - ord som kalkulert og beregnende passer bedre. Å synge på denne måten er nemlig den letteste måten å slippe billig unna på. Jeg sier ikke dermed at man må ha stort sangtalent for å synge pop eller rock, verken Dylan eller Neil Young har sangstemme i tradisjonell forstand, for å ta de vanlige eksemplene.

Materialet på denne plata er usedvanlig lett og melodisk og kan stort sett absorberes allerede ved første gjennomlytting. Spor som Cat Power og Ass-Fi makter å sjarmere meg en del med sin gjennomsiktighet, pulserende knitrerytmer og gjentagende strofer. Noen gitarbiter kan minne meg litt om Opal og Mazzy Star. Noe hjemlig meksikansk særpreg i form av referanser til folkemusikk er det derimot umulig å finne, men det hadde du vel ikke ventet heller.

Etter det fjerde sporet får jeg følelsen av at den samme oppskriften blir brukt litt for mange ganger, sporene høres bedre ut hver for seg enn spilt kontinuerlig etter hverandre. Problemet er, i hvert fall for meg, at ved gjentatte avlyttinger blir dette litt for rent og pent, enkelt og kjedelig å høre på, det passer bedre som bakgrunnsmusikk når du skal prate med noen på musikkpøbben.