Mew
Wilco
The Shins

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Fin by

Stilren og maksimalistisk countryrock ført an av tidligere The Promise Ring-medlemmer.

City of Festivals er utgivelse nr to fra nok et allstar indie-kollektiv fra USA. Det syvmannssterke ensemblet har gått inn og ut av ulike bandkonstellasjoner siden midten av 90-tallet, og koblingene til The Promise Ring er tydeligst, gjennom frontmennene William Seidel og Ryan Weber som begge var involvert i det nå oppløste bandet.

Slektskapet til denne modergruppen er da også til å ta og føle på, men Decibully har definitivt klart å ta steget til siden fra sitt opphav, og med City of Festivals leverer gruppen en svært stemningsfylt og pen plate som hever seg langt over gjennomsnittet i indierockens førstedivisjon. Uttrykket er umiskjennelig basert på gode popmelodier, men instrumenteres med flere countryelementer, slidegitar og banjo sammen med vokalist Seidels rene stemme gir gruppen en egen, nokså unik sound, som gjør Decibully til et særegent band.

Det tradisjonelle americana-preget komplementeres svært virkningsfullt med smakfulle og stilrene elektronikainstrumenter, spesielt Wurlitzer og Moog er langt fremme i lydbildet. Når vi også legger til at bandet bruker trombone, perkusjon, munnspill, synth, rhodes og kor i fremføringen, kan vi trygt fastslå at more is more – dette er instrumental maksimalisme, som balanserer med trygg margin på den riktige siden av "mye er bra"/"for mye er ikke noe bra"-skillet.

Sangene er varierte, og går fra enkle poplåter til vare ballader. En umiddelbar skandinavisk referanse finnes i danske Mew, mens mer dristige og litt mer strukne paralleller trekker inn Jeff Buckley og Wilco. Først og fremst er det likevel The Promise Ring som spøker i underteksten på dette vakre albumet, som fremføres med en frydefull eleganse, teft for gode melodier og forakt for alt som smaker av lo-fi og vreng som gjør City Of Festivals til en bunnsolid plate i "singer/songwriter meets americana"-segmentet.