Fairport Convention
Leonard Cohen
Mount Eerie

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

En hellig stund

En vandringsmann er tilbake med 11 fortellinger fra den dypeste skogkilde, 11 låter som det bare er å ta av seg skoene for!

B'eirth, Bee eller Jon Michael Eirth som vel er hans egentlige navn, er mannen bak Birch Book. Fortune & Folly er hans andre utgivelse under denne tittelen, spilt inn på San Juan Island på den amerikanske vestkysten (det må være noe i luften der, for det var vel på samme sted Mt. Eerie holdt til for en stund tilbake også).

B'eirth introduserte sitt nye alter ego Birch Book i 2005, og med det markerte han også en stilendring som mer "basic folk" enn moderskipet In Gowan Ring. Nevnte konstellasjon har eksistert siden midten av 90-tallet, med klart preg av B'eirths musikalske slektskap til britisk og middelalder-inspirert folk, der Incredible String Band og Pentangle kan være to kjente referanser.

Med Birch Book fremstår B'eirth altså som mer konvensjonell i stilen, heller i sporene til en Drake eller Donovan, ja, på en sukkerpille som New Joy kan man endog trekke likheter til en akustisk Neil Young fra tidlig 70-tall. B'eirths enkle fremtoning og liketil fremføring betyr ikke at det er ihjeltygget drøv han serverer oss her. Han kler denne mer "avkledde" drakten nettopp på grunn av at den fremhever det grasiøse i hans låtskriverkunst, den gir nærhet til den myke vokalen og det milde gitarspillet og samtidig ivaretas et snev av psykedelisk undring som sjelden er langt unna.

Fortune & Folly er spartansk utrustet (her er ingen info med unntak av låttitler), men den besitter tidløse kvaliteter, sin klare tid- og stedfesting (britisk folk fra 60-70-tallet), til tross, dette er musikk som verken går på eller av moten. Innrammet av to instrumentale låter tas vi med til en verden av endeløse enger og dovne daler, der bekken klukker fornøyd og trærne hilser god morgen med høflig rasling. Fortune & Folly er en vandringsplate ledet fremover av eventyrfortelleren selv i vemodstemt harmoni mellom natur og menneske, og med en tåkefull magi som innhyller de beste låtene. Først på 7 minutter lange The Trip Goes On åpnes døren for alvor til mer elektrifiserte toner som skjærer gjennom den behagelige stemningen, slett ikke ulikt det Espers driver med for tiden. Anbefaler også en ekstra lytt til lokkende Zephyr Through Willows med sitt messende kor, hymnen Whisper in the Pine og Young Souls med sin såre styrke.

Birch Book bør finne et naturlig hjem hos alle som allerede har lagt sin elsk på nye artister som Espers, Nick Castro, Marissa Nadler og Bonnie Prince Billy - og med Fortune & Folly står vår mann ikke tilbake for noen av disse hedersnavnene. B'eirth risikerer nok å falle inn i bølgen av "frifolk"-artister i disse dager, men idet termen er i ferd med å bli like mye et hinder som en døråpner for nye artister, bør det understrekes at musikk av denne sorten ikke fortjener å lenkes til noen bestemt kategori. Det er bare å ta av seg skoene, legge seg nedpå og lukke øynene. Lenge.

21. september 2007 spiller B'eirth i Maridalen kirke i Oslo sammen med Maja Elliott fra Current 93. Billetter til denne konserten kan skaffes på Shadowland.