S.O.U.L.
Fatboy Slim

Change - Phats & Small (2001)

(3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7)

Mildt sagt ujevnt

Engelsk flinkis-produsentpar lager noen nye dansegulvfyllere, men det holder ikke for en langspiller.

Phats & Small (Russell Small og Jason Phats) er et engelsk produsentpar som har vært lenge i gamet. De er nok mest kjent for hitene Turn Around og Feel Good fra forrige utgivelse, Now Phats What I Call Small Music (1999). Begge låtene klatret pent på britiske og internasjonale hitlister, og sammen med deres gjenoppvekker av Earth, Wind & Fires September (som September 99) har de laget seg et navn i dance-verdenen. Status som godkompis med Fatboy Slim (Norman Cook) er vel heller ikke å forakte hvis man vil spre sitt musikalske budskap.

This Time Around er tredje langspiller, denne gang har de med seg ny vokalist i Tony Thompson, ellers er det en del innleide kvinnelige vokalister her og der. På Turn Around og Feel Good var det Big Ben som gjorde vokalen. This Time Around har fått en del forhåndsreklame med god hjelp av Tom Cruise, som raskt stablet sammen en haug med advokater da det ble kjent at Phats & Small samplet Cruises "respect the cock"-uttalelser i filmen Magnolia. Dette syntes ikke Cruise var noe morsomt i det hele tatt, noe som førte til en endring på This Time Around i siste liten. Resultatet ble at låten Respect The Cock inneholder de samme ytringene, men av en helt annen person enn Cruise. Og da ble det vitterlig til poenget som forsvant. Ikke bare er det en usedvanlig kjedelig og dårlig låt, men likheten mellom Cruise og stemmen i låten er minimal. Nok om det.

This Time Around inneholder en god del låter med hitlistepotensiale, og som garantert er hyggelige å bevege bakenden til når du er på ditt lokale diskotek. Problemet er bare at dette gjelder for 3-4 låter av platas 16 - de resterende kan lett betraktes som intetsigende og monotone låter. Litt i grenselandet mot musikken til gamle bilspill på spilleautomater, à la Out Run (Capiche?) blir det. Tunge beats med enkle synther durer og går i 3-4 minutter, så er det slutt. Ikke er det dansbart, ikke er det noe i grenselandet mot Drum'n'Bass, det er rett og slett ingenting. Takin' It og What Would I Do er eksempler på dette. Musikk kan gjerne være monotont for min del, men da bør det vel inneholde en del suggererende elementer som gjør at låten gradvis tar seg opp. Men, nei da, her finnes ingen slike triks. Av og til faller rytmene litt over i Breakbeats eller Big Beats (jmf. vennskap med Fatboy Slim), men dette er kun halvhjertet og halvgjort.

Det som trekker opp This Time Around, er nok låtene Change og Baby I'm A Technoboy. Change er en lekker glættis-danselåt i myk innpakning og med god vokal, mens sistnevnte er en frekkis av en danselåt som evner å bygge seg saftig opp mot slutten. Helt på jordet er heller ikke This Time Around, løst basert på S.O.U.L. sin låt av samme navn fra sytti-tallet. Som på September 99 klarer Phats & Small også her å vekke liv i en gammel hit gjennom en tredve år nyere låtdrakt.

Når det blir såpass magert som dette går tommelen ned. Kjøp heller singelen Change og vit at du ikke går glipp av så alt for mye.