Jan Eggum

Sommer Hele Året: 96-04 - Folk & Røvere (2003)
Ting Vi Skal Gjøre Før Vi Dør - Folk & Røvere (2005)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Hipp og kul på Løkka-beats

MC Ravi trekker opp interessen for Ulphs nyeste helaften, men ellers er det ingen særlige overraskelser å hente.

Først og fremst bør man vel begynne med en liten cred-applaus til Ulph (Ulf Nygaard) for å ha mekka plater og musikk siden Folk & Røvere ble dannet en gang rundt 1994, og for med Bagateller (2002) å ha skrudd sammen hele fem langspillere. Variabelt med salgstall og omtale har det vært, men her sitter vi i hvert fall med en stayer i norsk musikk som ikke nødvendigvis stikker seg alt for mye fram i tide og utide. Folk & Røvere har vel kort og godt fått folkets medhold på et utall singler, som har fenget særlig de som liker gode og sløve beats til inntakelse av sin latte eller Carlsberg et eller annet sted i sentrale Oslo-strøk. Albumene har liksom aldri helt tatt av, selv om man kan finne mange låtskatter på flere av dem, og flere er helt klart verdt å investere i.

Ulph er vel også egentlig eneste medlem etter hvert som årene har gått, selv om noen av vokalistene har hengt med en stund og enkelte av musikerne har dukket opp flere ganger. Så følelsen av mer prosjektrettet musikkarbeid er sterk, samtidig som Ulph har vært involvert i både selskapet So Happy Inc. og for eksempel Flunk, som kom med For SleepyHeads Only (2002). Anji (Anja Øyen Vister) fra Flunk treffer vi igjen her på Bagateller, sammen med Jo Bakke og Tine Skarland som også var med på Flunks debutalbum.

Og det er som vanlig en del kvinnelige vokalister som på rekke og rad surfer innom Ulphs låter. Denne gangen er det Beate Slettevoll Lech (Beady Belle, Insert Coin), Maria Solheim og nevnte Tine Skarland og Anji som setter sine preg på Folk & Røvere-låtene. Min personlige favoritt blant de relativt mange vokalistene Ulph har hatt med seg er ikke å spore denne gangen, Anita Nansy Valderhaug (Nansy) dukket opp på It's A Baby, Baby I Luv You Thing (2000) for så å forsvinne igjen. Av musikere finner vi Jo Bakke (Flunk), Marius Reksjø (Beady Belle, Jane, Bobby Hughes Combination, Bugge Wessletoft's New Conception Of Jazz, Jan Eggum) og Thomas Nicholson.

Men oppstyret har mest dreid seg om MC Ravi/Ivar Chr. Johansen (Jaga Jazzist, The Jessica Fletchers, Briskeby, St. Thomas) og hans bidrag på tre av sporene, da spesielt Utadæsjælåpplevelse. Bagateller og nevnte singel fikk liten omtale og salg før rotasjonen på diverse TV-chatprogrammer begynte å ta av. At mennesker med fritidsproblemer som kaster vekk dyre mobilkroner på pludresamtaler på TV skulle pushe Utadæsjælåpplevelse fram i lyset var relativt nytt for musikkbransjen, og har nok gitt lyse kapitalideer hos enkelte plateselskapshoder. På radbrekket vestfoldsdialekt i en potensielt irriterende stil har MC Ravi bidratt til at singelen pr. d.d. har solgt til platina (10 000 eks.), noe som jo er svært så bra her til fjells. Etter å ha hørt MC Ravi og Dj Løv sin fortsettelse i Jordboer-singelen, som nok dukker opp i albumform til høsten, har jeg vel noe begrenset tro på at det er der Ivar Chr. Johansen kommer til å lykkes best. Morsom morsmålrsræpp, men fremdeles ganske plagsomt. Høy risiko for datostemplet vare som ikke gir gleder på lengre sikt. Men at Bagateller (2002) er blitt et nyttig springbrett for Mc Ravi er det vel liten tvil om.

Utadæsjælåpplevelse og MC Ravi sine bidrag på to andre kutt på Bagateller (2002) er nok det eneste avviket fra Folk & Røvere sine tidligere album. Alle nevnte vokalister gjør en hederlig innsats på å stemmesette Ulph sine forventede sløve Løkka-beats og stemninger, men det er snart gjort å gå lei når formelen i liten grad er endret fra foregående år. Helt Perfekt med Maria Solheim, særlig i vedlagte remiksversjon er nydelig og drømmeaktig, men egentlig altfor likt flere av kuttene på It's A Baby, Baby I Luv You Thing. Elsker du denne typen låter er jo Bagateller (2002) et opplagt kjøp, men forventer du deg noen dreininger eller nye varianter bortsett fra MC Ravi blir du nok svært så skuffet. Ulph sampler Dum Dum Boys (Slave) og vrir på litt knotter her og der på låtene, men det klarer ikke å engasjere eller pirre lilletåen engang. Likegyldigheten slåss med opplevelsen av et gjennomført album, slik at jeg ikke klarer å ta helt avstand fra Bagateller (2002). Men det er ingen voldsom applaus og nytelse som blir resultatet heller. Det er altfor mye "greit nok"-musikk i denne verden, og denne plata legger seg temmelig tungt i det skiktet.