Birch Book

Coastal Research - ideas, drafts and sketches recorded by Kloster - Kloster (2006)
The Waves And Winds Still Know His Voice - Kloster (2010)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Ikke frykt mørket

Do not be afraid; I am the first and the last, and the living One; and I was dead, and behold, I am alive forevermore...

Det er noe ytterst hellig over det Kloster bedriver med. Noe varsomt, tålmodig og inderlig vakkert. Som skjør porselen det er viktig å holde tett inntil seg, i frykt for at det skal gå i oppløsning og forsvinne. Do Not Be Afraid må behandles med omhu, og den vil leve lenge videre i deg som lytter.

Danske Mikael R. Andreassen, som er selve Kloster, har brukt et par år oppfølgeren til Coastal Research, men returnerer til gjengjeld med en plate fastere i troen og sterkere i håpet enn forgjengeren. Nesten alle tekstene er formet som små bønnevers, korte minneord, linjer skrevet på en lapp som kan legges i hånden om natten.

Nå hadde ikke Kloster sluppet unna med kun å skrive ned korte salmevers og gi dem ut på plate. Andreassen skriver noen rett så yndige melodier, også de korte i formen, og fremføringen er like delikat som på forgjengeren. Han har sammen med en stor samling venner tatt mange fine grep i forhold til å opprettholde variasjonen, enten det er med full vreng i Please Take This Cup From Me, barokk folk-kledning i I Do Accept to Be Killed..., dunkle orgeltramp i What Wondrous Love Is This? eller mer groovy lofi-dance i My Heart = Your House.

Åpningen kommer mot oss på en drømmende sky; "Maranatha" messer englene, "Do not be afraid, I will protect you, I will restore you, I will comfort you, I love you, so says my Lord - I love you" synger Andreassen med sin luftige, skjøre stemme, og setter tonen for det som videre skal komme. Midtveis leverer Kloster det som må være en av årets flotteste øyeblikk da den hviskende Abide in Me svulmer opp med et gospelkor som kan ta den mest vantro av oss langt på vei inn perleporten. De følger aldri dette sporet i ønskelig grad, og det hadde vært befriende med noen flere øyeblikk av denne sorten.

Kloster får ikke ekstrapoeng først og fremst for de store enkeltlåtene, men for platen sett under ett. Til tross for at de beste øyeblikkene nok er samlet i første halvdel, er det den jevne styrken over hele denne samlingen som imponerer mest. Der Coastal Research hadde et mer foruroligende lydbilde, er det den salige fred som i første rekke preger Do Not Be Afraid.

Jeg kan høre kritiske røster anklage Kloster for enkel søndagsskole-predikering og en ensporet, blåøyd tro. Det får nå så være. Man må ikke bekjenne seg til Anton LaVey for å høre på svartmetall, og man trenger ikke gå med kors rundt halsen for å høre på Kloster. Den enhetlige stilen kan også tjene til hans fordel. Jeg mener det ikke er noe uærlig over Andreassens bekjennelser. De kommer fra hjertet, åpent, så alle kan se inn. Han strekker sin hånd til oss, åpen, for oss alle å ta den i mot. Gi ham den sjansen.

Platen er ikke i norsk distribusjon, men kan bestilles hos Kloster direkte: contactkloster[@]gmail.com