Emperor

Heidindomo Ok Motgangr - Helheim (2011)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Konseptplate fra Bjørgvins mektigste sønner

Gjem kvinnene og fyll opp muggene med mjød! Helheim er på tokt!

Bergenske Helheim har siden oppstarten i 1992 gitt ut fire album og en EP, og har etter hvert blitt et av de aller største bandene innenfor vikingmetallen.

Med hovedvekt på det brutale og det episke, men med det melodiøse sterkt til stede, presenterer bandet her sitt femte og kanskje mest varierte album. The Journeys and the Experiences of Death er likegodt et konseptalbum som omhandler de norrøne dødskultenes syn på døden og det hinsidige. Det kreves både kløkt og baller om man skal lage ei skive om et så omfattende tema, men Helheim kommer så absolutt ut av det hele med æren i behold ... og vel så det.

For å skape en litt mer oversiktlig orden, er skiva inndelt i tre kapitler/tema. Dette forsterker virkelig "konsept-følelsen" der de binder låtene sammen handlingsmessig. Dermed blir det lettere å forstå meningen, og albumet blir mer enn bare ei samling av låter.

Unntaket må bli åpningskuttet Veneration For the Dead, som av en eller annen grunn ikke hører til noe slikt tema. Intro-riffet er en perle hva tyngde og brutalitet angår, og når trommis Hrymr sparker i gang for fullt med sitt lekne basstrommespill som følger riffet uten avvik, er dette en fryd å lytte til. Til tider hører jeg også litt Emperor i riffinga her.

Noe av det første jeg biter fatt i, er trommelyden. Det låter veldig trigga, og gir lydbildet et veldig "klinisk" preg. Det låter upolert og rått, men uten å lide av dårlig produksjon. Jeg er fristet til å nevne Dimmu Borgirs to siste utgivelser som referanser (sett bort fra den katastrofale nyinnspillingen av Stormblåst, selvfølgelig) hva lyd angår. Uten sammenligning for øvrig. Jeg synes lyden kler låtene godt, og bandet lykkes med å fremheve detaljene i lydbildet.

The Journeys... har i all hovedsak to særtrekk: brutalitet og intensitet. Likevel er det episk og melodiøst til det fulle. Akkurat slik vikingmetall skal være. Låtene er raske og eksplosive, men bandet finner likevel plass for litt variasjon, og hver enkelt låt får sine små særegenheter. Til og med den mørke og mystiske Helheim 5 har sin sjarm, der den introduserer Oaken Dragons, med bl.a. Jiri "Big Boss" Valter fra det tsjekkiske bandet Root. Dette er kanskje skivas absolutte ener; en ni minutter lang kjempe, med både mystikk og mørke stemninger, såvel som mer up-tempo partier med energisk drivende doble basstrommer. Et ekstra pluss for bruken av Big Boss. Når V'gandrs brøling backes opp av den særegne stemmen til nevnte tsjekker, får du gåsehud på steder du ikke visste om... og det i positiv forstand!

The Journeys and the Experiences of Death er en velprodusert perle innenfor norsk vikingmetall. Du kan for øvrig lese mer i intervjuet med bandet i artikkelseksjonen på groove.no.