Bumblebee

Bikini Kill
Hello Goodbye

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

En blå sommerflørt

Ex-punkere på sensommerlig strandtur med Etta James i øret og ferdigblanda rom & cola i posen.

Det er lite punkaggressjon å høre på debuten til Kathi Wilcox (Bikini Kill) sitt nye band, The Casual Dots. Her får man i stedet indie tilsatt et par skjeer bluesrock og noen klyper surfgitar. Med i bandet er også Christina Billotte og Steve Dore. Førstnevnte kan være et halvkjent navn for de med særdeles god kjenskap til Dischord-miljøet. Produsent Guy Picciotto er til daglig gitarist i Fugazi.

Det skjer ikke mye nytt på skiva, men det låter likevel ikke som så mye annet som kommer fra den amerikanske undergrunnen i disse dager. Kombinasjonen av naiv rock, surf- og rock'n'rollelementer og noe som kanskje kan karrakteriseres som garagerock (eller en musikalsk slektning)er forfriskende i små doser. Skiva er da heller ikke mer enn tredve minutter, altså passe lang.

To av låtene er covere av gamle bluesheltinner. I'll Dry My Tears er en gammel Etta James-ballade. Bumblebee er opprinnelig en LaVerne Baker-komposisjon. Sistnevnte er nok den morsomste. God gammeldags rythm & blues, med glimt i øyet. Hele skiva låter jordnær, enkel og ærlig. Den kan i tillegg kanskje oppfattes som litt trist.

Litt mer sprut og humør kunne kanskje ha heva skiva et hakk. Selv om tempo og trøkk varierer noe underveis, vandrer The Casual Dots stort sett etter de samme spora. Etter tre eller fire låter kan man gjette seg til hvordan resten av skiva låter. Man kan fint la denne gå en gang eller to i spilleren en het sommerkveld (eller en kveld man skulle ønske det var litt hetere), men man vil antagelig savne varige slagere.