To Find Me Gone - Vetiver (2006)
Thing of the Past - Vetiver (2008)
Tight Knit - Vetiver (2009)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Blant lysere stjerner

Når The Errant Charm framstår som bandets svakeste album, sier det mer om de øvrige platene enn denne.

Det begynner å bli lenge siden Vetivers frontmann Andy Cabic befant seg i en liten van på roadtrip med freakfolkerne Devendra Banhart og Joanna Newsom (se dokumentaren Family Jams). Gjengen er blitt voksen og den freaka genren avleggs. Joannas nasale barnestemme er erstattet av pompøs barokkmusikk. Devendra har klipt det lange hippiehåret, tatt skjegget og covrer 80-talldisco på konsert. En forandring er i gjære.

Til tross for en knallbra diskografi, har Vetiver ligget i bakgrunnen av overnevnte artister. En grunn kan være at verken frontmannen eller musikken stikker seg så radikalt ut. Selv om en klar forkjærlighet for tradisjonell folkemusikk hele tiden har ligget i grunnen, har aldri veien til westcoast og pure pop vært lang. Viktigst har Cabic bydd på en uomtvistelig musikalsk kvalitet. Når The Errant Charm framstår som bandets svakeste album, sier det derfor mer om de øvrige platene enn denne.

Cabics slørete stemme – en nerve, sårhet, noe støv? – forfører fortsatt. Albumet følger bandets utvikling i en løsrivelse fra folkemusikkens røtter slik den er presentert på coveralbumet Things Of The Past og den selvtitulerte debutskiva. Samtidig er det ikke en like direkte pop som på Tight Knit, men mer utstrakte og svevende låtstrukturer som minner om Been So Long på fantastiske To Find Me Gone. Men det er fortsatt San Fransisco; en iskald pils i en park, et lettlevd liv med sandaler på beina og longboard under armen.

Albumet åpner godt. Først med en rolig og drømmende sang i klassisk Vetiverstil, basert på akustisk gitar med originale grep og rytmer, dump trommegang og et sonisk keyboard som dreier seg mer om stemning og lyd enn takt og melodi. Worse for Wear er så et fengende høydepunkt hvor Cabics finfølte vokal virkelig kommer til sin rett. Hard to Break er i lignende stil en perfekt sommerperle hvor alt stemmer for Vetiver.

Hvor det kunne fortsatt til det store, avløses de to åpningssporene snarere av en mykhet som kler Jack Johnson langt bedre enn Cabic. Fog Emotion er i samme stil ukledelig soft, og føles som billige bidrag. Tamt, hjerte- og sjelløst, der hvor Vetiver til vanlig makter å ta det softe til noe sterkere, på grunn av en lang rekke originale variasjoner og en ektefølt kraft.

Albumet tar seg opp igjen med et par medrivende sanger som er perfekte til en åpen Jeep nedover den amerikanske vestkysten (jamfør Velvet Undergrounds Loaded). Avslutningsvis tones det hele ned, med vakre Soft Glass som siste farvel.

I sin utstrakte form vil The Errant Charm vel å merke vokse seg større og vare lenger enn man får følelsen av ved første gjennomlytting. Et album med mye bra, men blant lysere stjerner på Vetiverhimmelen framstår det noe falmet.