Teeny Grownups

CD (2014) - Kari Recordings

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Hurra! Skranglepop!

Deilig, deilig indiepop for lastebilsjåfører.

Teeny Grownups sørger for å blåse liv i den gamle indiepopen. Uten å tilføre noe nytt, men ved å hente fram igjen det som gjorde den så bra i utgangspunktet.

He, She, It Is Polarized er tredje EP ut fra stavangerbandet Teeny Grownups. Jeg likte de to forrige også, men jeg tror jammen denne tredje er min favoritt så langt i Polarized EP-serien som jeg regner med vil inneholde minst en EP til. Jeg håper i hvert fall det, for dette er indiepop akkurat slik jeg liker den. Akkurat passe skeiv og skranglete, med akkurat passe mange sprø innfall og hele veien med kruttsterke melodier i bånn. På denne EPen tar de referansene til ett av mine egne favorittband Sebadoh enda lenger, og jeg jubler jo selvsagt i skjegget.

Etter at EPen av en eller annen grunn har blitt dedisert til lastebilsjåfører, sparkes det hele i gang med en skikkelig fest av en låt. "Hurra, vi har fått spillejobb"-hyllesten On The Road, hvor bandet lover å pakke bilen full av instrumenter og dra over fjellet for å lære oslokidsa en ting eller to om rock'n'roll. Det å spille i band, med alt det medfører av låtsnekring, spillejobber og kameratskapet som følger med, er noe av et favorittema for Teeny Grownups, og On The Road plasserer seg greit i de fremre rekker av disse.

Judy Walks er kanskje ikke platas mest umiddebare spor, men etter hvert som denne EPen har fått stadig flere gjennomspillinger har den stått fram som kanskje den sterkeste låta av dem alle. Gitarist og vokalist Tord Figenschou får stadig større plass å boltre seg på for hver Teeny Grownups-utgivelse, og leverer varene hver eneste gang. Judy Walks er intet unntak. Med en mykere, og sikkert for mange mer "indiekjent" stemme bryter låtene hans opp i det hardere og litt mer kantete popsoundet levert av Ebbe Helberg som vanligvis får bruke mikrofonen lengst fram på scenen. Å skrive at det er en kjærkommen avveksling vil antyde at jeg gjerne vil ha mindre Ebbe, og det er overhodet ikke riktig, men gjerne mer Tord likevel, liksom. Så, eh, ja. Sånn omtrent sånn.

Hip Hop er et slikt spor det ikke gjøres så mange av lenger. Det er jo bare tull fra ende til annen, og ikke ment som en "ordentlig låt" i det hele tatt, men det bidrar i aller høyeste grad til å underbygge EPens lettbeinte og uhøytidelige stemning. Det skinner gjennom at det har vært morsomt i studio flere andre steder også så klart. Låta Indiepop er en humørpille med roping og gauling i bakgrunnen hele veien. Låta som sådan er mer eller mindre bare en streit rytme og en skeiv gitarsolo mellom refrengene, med det ytterst passende budskapet "indiepop won't stop" som eneste tekst. At det plutselig dukker opp roping på "Hey You, Rocksteady Crew" baki der sånn omtrent midt uti låta passer perfekt. Denne låta, mer enn noen annen Teeny Grownups har på samvittigheten til nå, viser så tydelig hva bandet handler om, og hva indiepop en gang var, før det ble big business og alvorlige tryner overalt. En gjeng med kompiser som har det sabla gøy mens de triller ut rare og skeive, men aldeles nydelige poplåter.

EPen avsluttes med henholdsvis Polarize That (et svar på forrige EPs Polarize This?) som er så kort at melodien bare akkurat rekker å sette seg fast i hjernen låta forsvinner og den er borte igjen. Ikke ulikt det Guided By Voices og norske I Was A King drev med tidligere.

Om Polarize That var en stor perle i en bitteliten eske, har de vært atskillig rausere med innpakkingen av sistesporet America. Her er nesten sju minutter med seig og repetetiv gjentakelse av et ønske om å en gang dra til Amerika og møte ei jente fra Olympia. Bandets lengste låt til nå, og en passende avslutning på en EP som ellers er preget av korte og umiddelbare låter.

Det er ikke slik at man må ha en forkjærlighet for nittitallets lo-fi helter for å sette pris på He, She, It Is Polarized, det holder lenge å bare være glad i deilig gitarbasert popmusikk, men at det hjelper å kjenne sin Sebadoh, sin Pavement og sin Guided By Voices er det ikke noen tvil om. Og kjenner du av en eller annen grunn til noen av disse (ingen dømmer deg for det, du har plenty av fantastiske lytteropplevelser foran deg), så kan du jo like godt starte her, med Teeny Grownups.