Wire
Gang of Four

Punk Rock - The Mekons (2004)

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Fear & whiskey in the UK

Velkomponert samleplate fra et av rockens lengstlevende, mestutgivende fenomener.

Punken måtte starte i England. Man kan godt si at The Ramones var tidligere ute med sounden, at Sex Pistols aldri var engasjerte nok og slikt, men i bunn og grunn er den politiske tankegangen bak punken uomtvistelig engelsk. Etter posisjonen som seierherre etter 2. verdenskrig gikk det brått nedover for det gamle imperiet; koloniene ble selvstendige en etter en, den nasjonale stoltheten sank parallellt med at arbeidsledigheten økte, og i desperasjon over samfunnsutviklingen stemte man frem den ene ultrakonservative regjeringen etter den andre. Ettersom grasrota ble mer og mer kjørt i grøfta måtte jo noen reagere, og midtveis på 70-tallet smalt det omsider.

Midt i tregrepsrevolusjonen dukket The Mekons opp, fra ordspråkenes store intet. Få av bandene fra denne epoken holder det gående lenger; Wire hører til et av de få unntakene. Punken oppsto som en motreaksjon, et utløp for ungdommelig frustrasjon som i de fleste tilfeller ga seg etter noen års spilling. Der noen av bandene valgte å videreutvikle stilen innenfor sjangre som new wave eller hardcore, holdt andre på det gamle 77-uttrykket som musikalsk utgangspunkt. The Mekons valgte en mer obskur vei, og lot seg inspirere av tradisjonell folkemusikk. Midt på 80-tallet var folkrock synonymt med en slags bygdeversjon av ytterste høyre, den uopplyste bonden som bodde i campingvogn, hørte på Ricky Skaggs og ikke likte folk som luktet karri og snakket gebrokkent.

Mens et samtidig band som New Order tok med seg rytmen og intensiteten fra Joy Division over til mer dansbar, taktfast synthpop, presterte the Mekons å skape en usedvanlig levedyktig kombinasjon av folkemusikkens melodiøsitet og punkens energi. På Heaven & Hell får vi en introduksjon til bandets utvikling gjennom mer enn to tiår: Fra punksounden på debutsingelen Never Been In a Riot til den mer eklektiske popen fra 82-utgivelsen It Falleth Like the Gentle Rain From Heaven - the Mekons Story, og over til den kanskje mest kjente utgivelsen Fear & Whiskey fra 1985.

I bandets tidlige periode var de stadig i interne konflikter, og det var suksessen med nevnte Fear & Whiskey som motiverte medlemmene til å fortsette. Etter litt trekkspillflørt og dertil hørende allsang fra utgivelsene på begynnelsen av 80-tallet er det først på denne at folkemusikken får innpass for fullt. Fear & Whiskey introduserer fele og munnspill til lydbildet, fusjonert med en umiskjennelig new wave-rytme og melodier som sitter som støpt. Platen ble gjenutgitt i 2004, og hører til blant enkeltutgivelsene som var med på å gjøre folkemusikk stuerent også på venstresiden. Om musikken har vært variert og omskiftelig både i instrumentering og kvalitet gjennom bandets snart 27 år sammen er det nemlig en ting som har stått bom fast: den solide forankringen i sosialdemokratisk arbeiderkamp.

Tekstene har alltid vært pessimistiske i formen, og Heaven & Hell er delt inn i henhold til forskjellen på personlig tap og sosiale problemer. Heaven-platen tar først og fremst for seg personlige kriser, fremmedgjøring og andre vanskeligheter, men likevel ofte med et snev av håp - alt tett omsluttet av en tett tåke av alkohol, mens Hell-platen tar for seg mer generelle samfunnsproblemer, uten å tilby noen løsninger. Brutal (fra Curse of the Mekons, 1989), er typisk for tankegangen:

Drugs have long been the currency
of the Central Intelligence Agency
U.S.A. and E.E.C.
a long dull story of corruption
now a clown steps over the Berlin Wall
with a burning cross and pills to go
his perestroika dependency will
sit in your gut like a golf ball...

The Mekons har gitt ut flere plater enn det er mulig å nevne i en enkel anmeldelse, men Heaven & Hell makter å gi smaksprøver fra de viktigste trendsetterne på veien. Noe av det som har gjort det mulig for bandet å holde det gående så lenge som de har, uten å ende opp med et forslitt uttrykk, er det store antallet musikere som har vært involvert i prosjektet; de fleste platene har mønstret en besetning på 7-8 musikere, deriblant flere vokalister. Med liveplater og ulike oppsamlingsplater nærmer the Mekons seg 30 fulle plateutgivelser, og dekker et formidabelt musikalsk spekter. På 90-tallet gikk bandet over til en mer melodiøs, mainstream voksenrock, langs noen av de samme landeveiene som the Walkabouts. På 2000-tallet har bandet funnet rom til å eksperimentere nok en gang, og har kommet med dub- og reggae-låter, samt nyutgitt gammelt materiale fra den korte fasen som punkband på sent 70-tall, på den foreløpig seneste studioplaten Punk Rock (2004).

Heaven & Hell er en utmerket samling for de som ønsker seg en introduksjon til dette særpregede fenomenet. The Mekons hører til blant musikkhistoriens mer aparte hybrider, og har inspirert et utall musikere, samtidig som de hele tiden har holdt på de opprinnelige politiske idealene. Gruppen som Lester Bangs har kalt "the most revolutionary group in the history of rock'n'roll" er en slags bisarr versjon av Sonic Youth hvis Thurston Moore hadde spilt fele som liten. Og hvis du ikke har hørt dem før, er det på høy tid nå.