Coldplay
Muse
Radiohead

(3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7)

My final summation

Mye innpakning og lite innhold preger debut fra Stavanger-artist.

Leif Harald Flikkeids er navnet til mannen bak Trim Solo, denne karen fra Stavanger sier selv at musikken hans befinner seg i skjæringspunktet mellom Coldplay og Muse. Sammenlikningen passer bra, og Trim Solo kunne like godt ha vært et engelsk prosjekt. Den døsige produksjonen og de drømmeaktige melodiene lar vokalen til Flikkeid flyte i melankolske strømmer over denne til tider irriterende pompøse debutplata. Your Nemesis Is Out Living It Up ble spilt inn i Johnny Killed Rock'n'Roll Studios i Houston, Texas og i Suksesslaboratoriet i Tanager. Platen har Leif Harald Flikkeid selv produsert, og det er han som står for all låtskrivingen.

Han åpner med et av de beste sporene på plata, Shame. Låten bygges stødig opp med piano, helt til den forsvinner inn i et gitardrevent klimaks som tones ned mot slutten med piano - en fin og ganske åpenbar låt, og klimakset blir ikke så veldig pompøst heller. Neste spor ut er luftige Not Me You som også holder bra standard. Flikkeid synger kult, og dette sporet er helt klart med på å løfte platen et par hakk. Men etter dette begynner det å bli litt kjedelig, og sangene høres veldig like ut, både produksjons- og vokalmessig. Det blir lite dynamikk, produksjonen blir pompøs og låtene er glatte. Det er mye innpakning og lite innhold, og jeg blir sittende og vente på høydepunktet som aldri kommer. Det er synd, for om platen ikke drukner i produksjon så er det mye potensiale i Trim Solo. Han er en bra vokalist og skriver mange gode melodier. Here Today, Gone er en fin og slentrende poplåt som er med på å gi platen en liten gnist mot slutten, og munnharpen på Weak Little Me Man er et artig innslag.

Your Nemesis Is Out Living It Up er ikke en typisk norsk utgivelse, og Leif Harald Flikkeid har nok skrevet et par låter her som kommer til å bite seg fast i ørene på folk som liker band som Supertramp, Radiohead og Coldplay. Men når man ser på det ferdige produktet så har dette blitt en veldig ensformig plate. Den er rikt instrumentert, men fattig på både budskap og treffsikkerhet. Hadde Flikkeid prøvd å konsentrere seg mer om å henvende seg til lytteren i stedet for å eksperimentere hadde nok resultatet blitt langt mer fornøyelig.