Bayside
Saves The Day
Boys Night Out

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Et splitter nytt band

Brand New framstår som et splitter nytt band - uten noen vei tilbake.

De har blitt omtalt som amerikanernes svar på Radiohead av musikkmagasinet Alternative Press, og spådd som 2005s mest lovende når det kommer til albumutgivelser. Den forrige utgivelsen Déjà Entendu (2003) var et mesterverk i en sjanger som kan kalles alternativ punkrock med et snev av emo. Kreative løsninger på en ellers klisjefylt sjanger med hjerte-smerte-lyrikk og vekselvis brølende stemmer og gitarer, gjorde at New York-bandet til slutt fikk den oppmerksomheten de fortjente.

Men oppmerksomhet er tydeligvis ikke det Brand New ønsker aller mest. Foruten en neve kryptiske meldinger på hjemmesiden og noen lekkede demo-låter på Internett, har man verken sett til eller hørt om frontmann Jesse Lacey og resten av bandet. En blindtarmbetennelse i 2005 satte alle turnéer og innspillinger av albumet på vent. Hva sykehusoppholdet kan ha gjort med Lacey personlig, er ikke offentlig kjent. Bandet har bevisst unngått pressen og takket nei til alle intervjuer. Vi kan ikke gjøre annet enn å høre på hva disse hemmelighetsfulle gutta har snekret sammen.

Musikken på det tredje albumet har blitt tyngre, mørkere og enda mer riffbasert. Noe må ha skjedd siden sist. Den rolige emo-typiske kassegitar-rocken er nesten fullstendig erstattet med eksplosiv, null til hundre på to sekunder-rock som kan få den mest fornuftige til å tro han eller hun aldri kommer til å kræsje i autovernet – uansett hvor fort man kjører. Det sjarmerende med The Devil and God Are Raging Inside Me ligger nok i det at det ikke låt helt som du trodde, men det låter heller ikke dårligere. Brand New framstår som et splitter nytt band uten noen vei tilbake.

Åpningslåten Sowing Season beholder noe av bandets gjenkjennelige stil som veksler mellom rolige partier og støyfulle refrenger. Men det er mer av begge deler her enn på tidligere album. Man må faktisk gange energien med to. Ved første ørekast tror man det bare er Brand News musikalske uttrykk som har tatt et steg i en annen retning.

Kjernen i tekstene er fortsatt indre uro, frustrasjon, og refleksjoner over alt fra kjærlighet til død. Men som albumtittelen sier, er fokuset rettet i større grad mot de indre tanker og følelser om gud, hva som er rett og galt og ikke minst livet. Og tekstene er blitt så kryptiske at gitaren får ordet på flere av låtene. Jesus Christ er et fremragende eksempel på dette, fordi riffene utgjør omtrent halvparten av sangen. Men til tross for utstrakt bruk av melodi, er kreativiteten fremdeles til stede. Slik lyder refrenget fra Millstone:

Take me out tonight
This ship of fools I'm on will sink
I'm my own stone around my neck
If you'd be my breathe
There is nothing I wouldn't give

Not the Sun er også et kutt som er verdt å merke seg. Her høres det ut som at Jesse Lacey nok en gang lar seg fascinere av forbildet Morrissey og introen på The Smiths' Bigmouth Strikes Again. Så inspirasjonskildene til Brand New er ikke helt borte.

Hvorfor fenger dette så mye at man ikke blir skuffet av det nye materialet, som beveger seg langt vekk fra det gamle, og høres enda mer publikumsvennlig ut enn tidligere? Jeg tror svaret er gitt. Brand New prøver alltid å markere seg som unike og spesielle, og dette er intet unntak. Denne gangen er det den noe mørkere og tyngre stemningen som står i kontrast med de enkle, men gode gitarriffene. Det høres annerledes ut, men på en annen måte får du også mer av Brand New. Tekstene er mer tvetydige, riffene enda mer melodiøse og refrengene mer høylytte. En kombinasjon som tydeligvis fungerer. Og fortsatt med vokalist og låtskriver Jesse Laceys frustrasjon og sinne som drivstoff, har Brand New klart å fornye seg med The Devil and God Are Raging Inside Me.

Det står absolutt i stil med bandnavnet.

Genesis 1969-1977

En kort gjennomgang av Genesis sine mest sentrale plater i perioden 1969-1977, av Geir Levi Nilsen