[capsule review in English available]

The Cream of the Crop - Home Groan (2003)
The Opening Act - Home Groan (2004)
Hey Revolution Now! - Home Groan (2006)

(3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7)

Hjemmelaget

Home Groan lar gamle og nye helter bidra med klar inspirasjon.

Home Groan ledes av norsk-amerikaneren Martin Hagfors, og musikken og tekstene er solid forankret i amerikansk etterkrigskultur. Astrodome er visjonen om en kjempehall eller dom som inneholder alle referansepunktene som utgjør plata. I hallen befinner alle fra Wilco og Son Volt til The Who, Elvis Costello og Neil Young, Bob Dylan, The Band og The Byrds seg i skjønn forening. I midten står Home Groan og suger inspirasjon.

De tråkker altså ikke opp noen nye stier med denne plata, men lar seg inspirere av fordums (og nålevende) helter på en åpenlys måte. Befriende lite pretensiøst! Ånden i Astrodome er tiltalende, og det er fullt mulig å la seg forføre i en viss grad. Men selv om også tekstene er til venstre for de som er normpåtvingere i dette landet, og inneholder ord som "stoned" og "weed", blir helhetsinntrykket litt ensformig og derav til tider kjedelig. Men det skal ikke overskygge et par låter som er virkelig bra. "Kid" er en virkelig bra låt, nedstemt og melankolsk som den er. Siste låta, "Notre Dame", bryter litt med resten av albumet (over 7 min.) og beveger seg over i et litt annet territorium musikalsk sett med et langt instrumental-parti som avslutning. Låta "Jack's New England" er en kjærlighetserklæring til miljøet og menneskene beat-forfatteren Jack Kerouac illusterer i sin klassiske debutroman "The Town and The City" fra 1950, og er også et lite høydepunkt.

Ellers er det verdt å nevne deltakelsen til Gebhardt fra Motorpsycho, han spiller banjo på tre låter, Claudia Scott synger litt, Lars Håvard Haugen fra Hellbillies bidrar med strenger, og Jaga Jazzist låner bort hornene sine på et par låter.