David Gray
Paddy Casey
Fionn Regan

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Zen and the art of cover records

Vanligvis er coverplater kun spennende de første par gangene. Her er det motsatt.

For et snaut tiår siden dro Irland i land seier etter seier i Melodi Grand Prix. Selv om jeg ikke er noen ihuga fan, innbiller jeg meg at det hver gang var en eller annen mer eller mindre tradisjonell visesang landet tok seg til topps med, som regel med full pott fra den norske juryen. At irene fortsatt er populære her til lands, vitner suksessen til artister som Damien Rice og Paddy Casey om, samt briten David Gray, som spiller visepop av samme slag.

David Kitt har gitt ut to kritikerroste album før "The black and red notebook", uten at de har gitt ham noe stort gjennombrudd. Denne gangen velger han å tolke andre sine låter, og det på en ganske særegen og annerledes måte. Han skriver i coverheftet at han forsøkte seg på sanger fra en hel haug med artister, men stort sett endte opp med låter som hadde betydd mye for ham i tenåra.

Vanligvis når jeg lytter til slike coverplater, er det kun spennende de første par gangene. Som regel er versjonene veldig like originalene, uten å tilføre noe særlig. David Kitt gir meg en motsatt opplevelse. De første gangene jeg hørte gjennom plata, syntes jeg det hele var ganske kjedelig. Jeg ble irritert av all elektrobeats'n, og kunne ikke vente med å sette på originalen av REMs "(Don't go back to) Rockville", en sang jeg personlig setter ganske høyt.

Beklager om dette høres buddhistisk ut, men det er når man først frigjør seg fra originalene at man virkelig klarer å verdsette det David Kitt har gjort med disse sangene. Her finner man en rekke trivelige og ofte sørgmodige versjoner av låter som "Teenage riot" av og med Sonic Youth, "Dancing in the moonlight" av Thin Lizzy, og reggae-klassikeren "Pressure drop" med Toots and the Maytals.

Jeg tror ikke "The black and red notebook" er et forsøk på å gjøre de nevnte sangene bedre. Men David Kitt har gjort dem til sine egne, i samme stil som hans to forrige soloalbum. Til tider fungerer det i mine ører meget godt. "All night long" er eneste sang på plata som er Kitts egen, og den viser hvilket potensiale han har selv, uten andres låter.

Denne anmeldelsen ble opprinnelig publisert på pstereo.no,
der den fikk karakteren 7/10

pstereo logo