Farmers Market

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Sprenger grenser

Den universelle Prøysen - nå også på japansk.

Vi visste fra før at Alf Prøysen gjorde seg såre godt i spansk språkdrakt (Katia Cardenal). Så hvorfor ikke i tone og oversettelse fra morgensolens land?

Gruppa Fuku, som kom ut av intet for de fleste av oss på vårparten 2006 og gjorde stor lykke med konsert under årets Prøysenfestival Blåklokkevikua, er ute med en CD med 11 Prøysensanger.

Kuttene her varierer fra tøysevisa om bakvendtland til den alvorlige og i senere år mye oppskattede Lomnæsvisa. Prosjektet er heiljapansk, men visse norske krefter har vært involvert. Resultatet er et velkomment bidrag til Prøysen-traderingen, som i dette tilfellet sprenger både musikalske og geografiske grenser.

Den som forventer et "eksplisitt" japansk uttrykk, med tradisjonsinstrumenter og vokalteknikker fra No-teaterets verden, vil bli forbauset over hvor vestligklingende dette lyder. Det er først og fremst i arrangementene og den frie framføringen overraskelsene ligger. Fuku-tolkningenes frigjørende potensiale, en høyst tilbakelent og lekende omgang med forelegget, burde inspirere til et løsere, mindre pietspreget forhold fra norske utøvere. Artige feler, viltre bassganger og et trekkspill som minner om cajunmusikkens accordion gir Prøysen en innpakning han har savnet uten å vite om det.

Fuku gjør Prøysen som verdensmusikk, og at alle som ikke er stive i japansk ikke skjønner bæret av tekstene gjør ingen verdens ting. Vi kjenner allikevel sangene så godt at gjenkjennelsen i melodilinjene er nok. Det er gleden ved assosiasjonen og gjenkjennelsen Fukus versjoner synliggjør. Møtet med gamle venner i ny og uvant garnityr gjør Fuku til en glede. De gir sangene en aura av noe gammelt og velkjent, en refleksjon av sanger som har reist langt og kommer tilbake til oss forandret av et annet sted og en annen kultur.

Men som nevnt, ikke la oss overbetone det kulturspesifikke. Fukus Lille måltrost (som de til overmål synger på norsk) kunne vært gjort av en rekke norske utøvere, som mange av de andre kuttene. Platas fremste styrke er trioens moduleringer og finurlige gjenstøpninger av et stoff som er særegent for sitt opphav, Prøysen, og umiddelbart forknippet med dikterens hjemland Norge.

Prøysentekstene og de forskjellige komponistenes melodier er gitt en musikalsk ramme hvor et vell av vestlige populærmusikalske elementer er stykket ut og brodert sammen. Den skjøre fela og det trudelutt-nynnende trekkspillet gir oss japanske musikk-kalligrafier, små tonesatte piktogrammer fra vår særnorske kollektive minnebank hvor Prøysen har en så sentral plass hos etterkrigsgenerasjonene.

Fengende? Ja! Kuriøst? Ja, det kan ikke nektes. Julegaven til bestemor? Hmm... ja, snakk med barnebarnet og la gaven komme fra ham/henne. En klassiker? I Prøysen-resepsjonen - absolutt!