Roger Sanchez
Derrick May
Kruder & Dorfmeister

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Yost For You

Kevin Yosts magiske arbeid bak platespillere gjør seg best i levende live.

Dette har vært en vanskelig utgivelse å anmelde. Jeg har prøvd ut skiva i ulike settinger, spilt den for venner på fest, for kjæresten og bare for meg selv inne i høretelefonene. Problemet er at jeg ikke kommer til enighet med meg selv. Jeg er sikker på at Kevin Yost kunne snurret meg rundt lillefingeren på hvilken som helst klubb med et DJ-set basert på denne skiva, men skiva i seg selv får meg ikke opp av godstolen. Jeg greier liksom ikke å gi slipp på følelsen av at denne mannen burde holde seg unna plateutgivelser rettet mot et hjemmesittende publikum, og heller konse på det han åpenbart gjør best; nemlig å svette ut danseløvene på klubbene. Samtidig er det ikke mitt ansvar som plateanmelder å rådgi en fyr som plateselskapet åpenbart har stor tro på. Her har de til og med spandert på seg en dobbel luksusutgave av skiva.

Yost opparbeidet seg høy status innen det internasjonale housemiljøet ved å blande jazzelementer med houserytmer tidlig på 1990-tallet. Med en bakgrunn som slagverker og en tidlig interesse for jazz, har Yost utviklet en særegen stil som utkrystalliserte seg på en rekke mindre utgivelser på slutten av 1990-tallet. Det ultimate gjennombruddet kom med EPen Night Of A Thousand Drums i 1997, hvor den opprinnelige versjonen av One Starry Night ble for en klassiker å regne innen housemiljøet.

Et par år senere dukker låta opp igjen som tittelsporet på Yosts debut i langspillerformat. Det er ikke tvil om at det er One Starry Night som er stjerna på denne utgivelsen og som alle de andre låtene lener seg på. Her finner man alle ingrediensene som har plassert Yost på housestjernehimmelen; den drivende rytmen, jazzelementene (gitar, xylofon og piano) og den lekne perkusjonen som forfører de danseglade. Med overraskende tempo- og stemningsskifter bryter Yost med de etablerte house-normene, noe som gjør at han står ut fra et relativt ensartet housemiljø. For dem som synes låta fades overraskende raskt på originalen, kan man trøste seg med at den finnes i fire remiksversjoner (inkludert en extended) på CD 2.

Og nå er oppskriften avslørt, for resten av skiva følger i stor
grad det samme mønsteret. Den underliggende houserytmen forenes med perkusjon og jazzelementer av varierende art, som bidrar til låtenes stil- og/eller temposkifter sånn cirka midtveis i hver enkelt låt. For hjemmesitteren bidrar dette mønsteret til å gjøre utgivelsen monoton og livløs til tross for åpenbare enkeltkvaliteter. For danseløva på gulvet (eller for de som sitter i baren og nikker anerkjennende, for den saks skyld) kan dette mønsteret virke fordypende og bidra til å høyne kvaliteten på opplevelsen. Og her kommer jeg tilbake til anmelderens problem; settingen og hvordan materialet presenteres vil påvirke hvordan man bedømmer kvaliteten på produktet. Klubben versus godstolen er to forskjellige verdener, noe som plateselskapet ikke har tatt hensyn til med denne lettvinte forskyvningen av DJ-settet fra klubben og over på CD.

På CD2 av denne begrensede utgivelsen har man plukket ut og remikset to av låtene fra originalskiva. One Starry Night er selvskreven, mens If She Only Knew er den andre låta som får gjennomgå. Med et så begrenset utvalg låter er ikke dette et must for lytteren, men man får lengre og enda mer gjennomarbeidede versjoner av låtene. STP leverer en riktig så hyggelig versjon av One Starry Night hvor jazzelementene får lov til å drive låta fremover, med særlig vekt på xylofon og gitar. Peter Funks to versjoner av One Starry Night trekker frem perkusjonen og gjør låta ennå mer dansbar. Faktisk bidrar denne remiks-CDen til å høyne lyttbarheten til utgivelsen ved å gi et mer variert lydbilde hvor ikke alle sporene følger Yosts strikte mønster for låtbygging.

Skiva anbefales som oppvarming til å se mannen i sitt rette element, bak platespillerne på en klubb omringet av glade danseløver.