En A Que Deus

Ensemble Unicorn
Hesperion XX

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Smörgåsbord anno 1349

Falsobordone gir deg et sjeldent godt innblikk i 1300-tallets gleder og instrumenter.

Hvordan det var å leve i Europa på 1300-tallet er det vel knapt mulig å tenke seg i dag. Tingenes gang på en flat jord (universets midtpunkt) var styrt av en strengt dømmende Gud og hans "master of ceremonies" her nede, det vil si Paven. Det er fortsatt flere hundre år til reformasjonen, og åndslivet ligger nede i en bølgedal av religiøs undertrykkelse. Sult og sykdom holder levealderen nede, og midt på 1300-tallet kommer svartedauen som en nådeløs dødsstraff til syndige europeere.

Falsobordones prosjekt har vært å gi en smak av 1300-tallets lysere sider, som i dette tilfellet vil si god mat og musikk. I bookleten finnes oppskriften på fem matretter som ble servert på det europeiske kontinentet allerede i høymiddelalderen. Musikk blir det også, her er det til sammen 14 spor dominert av dreiefeler, sekkepiper (som har mer til felles med Uillean pipes enn de skotske, hvis vi ser på dagens modeller), harper og assortert perkusjon. Dessverre gir ikke bookleten opplysninger om instrumentene (viktig informasjon!), men dette kan finnes på Falsobordones hjemmeside. Kildematerialet er samlet og/eller skrevet av Alfonso X, Guillame De Machaut og Francesco Landini (foruten de anonyme og ukjente), hjemmehørende i det som i dag tilsvarer Spania, Frankrike og Italia.

Alfonso X "El Sabio" (1221-1284) var konge av Castilla-León i en tid full av stridigheter mellom kristne og muslimer på den iberiske halvøy. Kunst og særlig musikk var hans lidenskap og gjennom kontakt med castillanske, provencalske og italienske trubadurer samler han etterhvert hundrevis av både sekulære og religiøse sanger. I sistnevnte kategori finner vi Cantigas de Santa Maria, en storslått samling av over 400 monofoniske sanger, de fleste nedskrevet med notasjon. Dette rike kildematerialet har med stort hell blitt innspilt av Sonus, Camerata Mediterranea, Ensemble Unicorn og Gloria Moretti og flere andre. Falsobordone velger en tilnærming som ikke er strengt akademisk og framfører flere av sangene instrumentalt. Ask-Upmark og Rynefors har forøvrig utgitt en hel CD med slikt materiale, ganske enkelt kalt Cantigas de Santa Maria (1998).

Guillame de Machaut (ca. 1300-1377) var den mest betydelige komponisten i Frankrike på 1300-tallet og er mest kjent for sin Messe de Notre Dame. Men han skrev også sekulære sanger (virelais) som ofte handlet om ulykkelig kjærlighet. De tre sangene som er utvalgt her er ikke allemannseie, men kan finnes på Machaut-samlinger i mer pertentlig skolerte versjoner av Ensemble Project Ars Nova (to spor inkludert på Remede de Fortune) og Gothic Voices (to spor inkludert på The Mirror of Narcissus).

Francesco Landini (ca. 1325-1397) var en mester på bærbart orgel (portativ), og levde og virket i Firenze, til tross for at han var blind. Interessant nok bruker ikke Erik Ask-Upmark portativ her (instrumentet er i bruk andre steder på plata), men har musikken arrangert for harpe, sekkepiper, basun, tamborello og rammetromme.

Falsobordone gir deg altså et troverdig soundtrack til matpausen under et rollespill fra middelalderen i det sørlige Europa. Til maten finnes det tre slags musikk: Lyriske sanger og korte og lange dansestykker. Det låter mykt og behagelig, enten det er dansbart eller ikke. Framføringen er fremragende med god flyt i fraseringen av melodilinjene (rubato). Skal jeg sammenligne med noen, må det bli med Ensemble Unicorns utgivelser for Naxos. Sistnevnte framfører imidlertid vanligvis i høyere tempo, med større dansbarhet og trolig mer improvisasjon (jeg har selvfølgelig ikke sett de originale manuskriptene!). Dessuten er instrumenteringen forskjellig og vokalt sett har Falsobordone sin forse i Anna Rynefors svært vakre sang - hennes framføring har mer til felles med folkemusikktradisjonen enn den klassiske stemmebruk.

De som ikke er vant med middelalderinstrumenter har muligheten til å lære litt her. Tonene kan ofte assosieres både med keltisk og arabisk folkemusikk slik vi kjenner den i dag. Og frem for alt: Dette er ikke vanskelig musikk, men derimot vakre melodier du begynner å absorbere etter første gjennomhøring. Falsobordone vil appellere både til P2-lyttere og til deg som er på utkikk etter nye impulser, dette er fortryllende musikk!