Christmas Waltz
XXXMAS
Adeste Fideles

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Julehilsen fra sørvest

Rogalands indiemiljø drar på seg nisselua og brygger julegløgg for hele familien.

Ikke bare enda en vanlig juleplate, proklamerer tittelen. Nei, hvis man setter standarden ved Sølvguttene og Sissel Kyrkjebø, så er selvsagt denne platen langt til venstre. (Not Just) Another X-mas Album samler store deler av Stavanger-regionens mindre kjente artister til en uformell juletrefest, som har blitt akkurat passe løssluppen og stemningsfull. Nå begynner det riktignok å bli en liten tradisjon å lage slike lettere ironiske eller distanserte juleplater, en tendens vi også har sett mye av på filmfronten (nylige eksempler er Bad Santa og Christmas With the Kranks). Sjefsnissen bak dette prosjektet er Tom Brekke og hans aktive CCAP. Hans initiativ resulterte i at over 30 lokale band leverte inn bidrag. Halvparten ble plukket ut til denne samleren.

15 låter, alle mer eller mindre julerelaterte, og innen et ganske bredt spekter av genre, er altså det vi får servert her. Den største pakken er at (det glemte) popbandet The Colors Turned Red har gjenoppstått - om det er på fast basis eller bare en engangsforeteelse vet jeg ikke. Deres spretne kraftpoper Back By Christmas vitner i hvert fall om at de ikke har glemt gamle triks. Men det er også andre harde pakker her. Helldorado er verd å trekke frem. De har laget en, til dem å være, svært så tilbakelent vise (Dark Night In December) - som bare lener seg litt i meste laget på uttrykket til Kurt Wagner og Lambchop, både i vokalstil og melodiføring. Tumbleweed lunter avgårde i rolig vals (Christmas Waltz), mens Popface står for platens vakreste bidrag med salige The December Snowfall der bjeller, blåsere og barnekor bør få alle til å senke skuldrene. Trivelig poprock kommer fra drevne The Substitutes (The Reindeer Will Fight For Christmas), Mayflies (Santa's Misery) og Guided By Voices klingende Bright Eyes Werewolves (It's Not Christmas Every Day).

To norskspråklige bidrag er en kjærkommen avveksling fra den amerikanske christmasen, i tillegg fremført på dialekt: Stavanger Energi med den profilerte forfatteren Tore Renberg på vokal gjør Ka Bler Det te Med Den Snøen, mens Jurgen Van Daog (Jørgen Tjemsland) avslører at Eg e Nissen. Blant utskuddene som stikker seg ut i indierock-floraen er julereggaen til Rub a Dubs (Another X-mas) som tar oss med til mer sydlige strøk for en liten stund, Pawnshop ypper seg med XXXMAS og Ståle Strømsvold som avrunder med sin strømgitar-versjon av Adeste Fideles.

Platens bredde og kvalitet viser at det er en jevnt over høy standard i regionens musikkmiljø i disse dager, i skyggen av Abel, Thomas Dybdahl og Kaizers, uten at noen helt genuine navn gir seg til kjenne her. Det må også legges til at innpakningen er forseggjort, og du får med deg seks fine julekort på kjøpet. (Not Just) Another X-mas Album kan fint passe under treet i de fleste hjem der det bor musikkinteresserte, men det er vel særlig i Stavanger-området den vil finne sitt publikum.