Darkness

Metallica
Korn

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Youth metal

Litt tøffere enn MTV, men samtidig noe mer pysete enn skikkelig heavy metal.

Amerikanske Disturbed ligger et sted mellom tradisjonell tung metal og nu-metal. Rap-elementene er særdeles få, og andre typiske nu-metal-tendenser preger heller ikke skiva. De har heller ikke så åpenbart singelmateriale som for eksempel Linkin Park. Dette er nok likevel musikk som appellerer til en del yngre metal-fans. Believe blir aldri så brutal at den skremmer vekk noen. Den er i tillegg preget av melodi og glatthet som gjør den lett å like, men vanskelig å elske.

Disturbed glir lett inn i en tung sidevei av MTV-rocken. Det er mørkt, men langt fra så depressivt som hos en del av deres kolleger. Vokalist David Draiman fikser godt å veksle mellom sinna-mann-vokalen og de mer melodiøse partiene. Gitarist Dan Donegan drar til med passende riff og finesser, men overrasker aldri. Plata har blitt ganske umiddelbar og relativt fengende. Den er derimot ikke like spennende etter ti gjennomlyttinger. Til det utfordrer den litt for lite.

I blant, som i tittellåta, kan følelsen bli litt høytidelig og pompøs. Det slår likevel ikke over i det patetiske. Jeg kunne nok likevel ønske meg at Disturbed turte å være litt mer upolerte og rå. Deres forsøk på klassisk heavy metal er fornøyelig, noe Rise er et godt eksempel på. Ellers varierer plata mellom aggresjon og mer følsomme partier. Det er i begge tilfeller stort sett snakk om fengende og hard rock.

Dette treffer nok de som er dypt inne i denne avarten av tung rock, men antagelig få andre. Believe er ingen stor utgivelse, men godt utført håndverk innen breial, moderne metal. Til neste gang bør de kanskje sørge for enda mer særpreg om de skal heve seg over eller overleve nu-metal-bølgen.