cover

Recovery

Eminem

CD (2010) - Interscope / Universal

Kjøp fra: CDON | iTunes | Amazon MP3

Genre:
Hip-Hop

Stiler:
Rap

Spor:
Cold Wind Blows
Talkin' 2 Myself - (feat. Kobe)
On Fire
Won't Back Down - (feat. Pink)
W.T.P.
Going Through Changes
Not Afraid
Seduction
No Love - (feat. Lil Wayne)
Space Bound
Cinderella Man
25 To Life
So Bad
Almost Famous
Love The Way You Lie - (feat. Rihanna)
You're Never Over

Referanser:
D12
Busta Rhymes
OutKast
Slim Thug
Dr. Dre

Vis flere data

Se også:
The Eminem Show - Eminem (2002)
Encore - Eminem (2004)
Curtain Call: Greatest Hits - Eminem (2005)
Relapse - Eminem (2009)

(2 / 7) (2 / 7) (2 / 7) (2 / 7) (2 / 7) (2 / 7) (2 / 7)


Enerverende og parodisk

Heller ikke denne gangen har Eminem lyktes i å fornye seg selv, hverken tekstlig eller musikalsk.

Recovery debuterte - nesten som vanlig for Eminem - som nr. 1 på Billboard 200 med i underkant av 750,000 solgte album den første uken. Ved gjennomlytting kan jeg ikke se annet enn at disse 750,000 utgjøres av to grupper; de som er naive nok til å tro at Eminem har noe nytt å komme med, og de mest dedikerte tilhengerne som er så blendet av gammel suksess at plata står i hylla nærmest før den ankommer butikken.

Relapse markerte starten på en lei tendens som bare blir ytterligere forsterket i Recovery, nemlig det evinnelige oppgjøret mellom Eminem og hans kritikere.

"..but I swear you try to diss me I'll slaughter you / I put that on everything, like everyone does with autotune". I tredjelåten On Fire fortsetter det; "..you know, the one thing I noticed about critics man? Is, critics never ask me how my day went". Det paradoksale i at Eminem hevder å gi blaffen i kritikerne samtidig som han bruker et halvt album på å fortelle oss om det det, er så til de grader symptomatisk for alt Eminem har gjort siden The Marshall Mathers LP .

Fra et musikalsk perspektiv rikker ikke albumet seg seg i noen retning. Det må Aftermath-general Dr. Dre ta på seg mye av skylden for. Ved siden av å oppdage Snoop Dogg, 50 Cent og selvfølgelig Eminem har N.W.A.- og G-Funk-nestoren alltid vært en hitgarantist med et tilsynelatende ufravikelig produksjonstalent. Men både Recovery og Relapse er kun et sammensurium av gamle triks, og gamlefar Dre er ikke lenger i stand til å fornye seg selv.

Det er ikke det at det skorter på "stayere". Refrengene i åpningslåten Cold Wind Blows og singelen Not Afraid er tilsatt en god slump kontaktlim og er begge enkle nok for millioner av avspillinger på radio. Men hverken Kobes bidrag på sistnevnte låt, Pinks urokkelige substans i Won't Back Down, eller Rihannas oppriktighet i balladen Love The Way You Lie kan redde Recovery fra en total musikalsk og beat-teknisk fortapelse slik den blant annet manifesterer seg i låtene Space Bound og Almost Famous, hvis musikalske grunnlag hviler på slitne Black Sabbath-riff.

Noen få tilforlatelige trekk finnes det imidlertid. Eminem viser små tegn til ydmykhet når han i Talkin' 2 Myself tar et oppgjør med sjalusien han på et tidspunkt følte overfor andre rappere; "..on the verge of goin' insane/I almost made a song dissin' Lil Wayne...almost went at Kanye too, God it/ feels like I'm goin' psychotic, thank God that I din't do it." Så er det også slik at rapping fremdeles er et fag han fremdeles behersker til fingerspissene. Flowen er fullstendig upåklagelig, og om ikke annet viser han i det minste at han tror på det han snakker om.

Om Relapse sa groove.no's Andreas Håland at "alt med Eminem er sytete" og triller to av sju mulige. Og inntil Eminem gjør et helhjertet forsøk på å gå i seg selv, anser jeg det som fullstendig usannsynlig at de høyere tallene på terningen skal få kjørt seg med det første.

comments powered by Disqus

 



Siste anmeldelser

Artikler, nyheter


Pink Floyd: 1967-1977

Denne artikkelen er en kort gjennomgang av Pink Floyds mest sentrale verker perioden 1967-1977, deres viktigste periode.

Groovissimo