Everybody Makes Mistakes - Shearwater (2002)
Winged Life - Shearwater (2004)
Palo Santo - Shearwater (2006)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Helt sheff

Fra samme skattekiste som skjulte Okkervil River kommer Shearwater. Nok et must fra Will Robinson Sheff.

Ved siden av Okkervil River har Will Robinson Sheff (vokal, gitar) sitt Shearwater å kose seg med når kveldene blir mørke og nettene lange. Der Okkervil spiller blomstrende og fargerik folkrock, griper Shearwater tak i de mollstemte øyeblikkene av livet og kler dem i en minimal musikalsk drakt. De omtaler seg selv om en trio her; Sheff, Jonathan Meiburg (Kingfisher) og hans forlovede Kim Burke som lister opp en bråte instrumenter de trakterer. I tillegg har de fått med seg gjester i studio på blant annet cello, trekkspill og pedal steel, der det er mulig å kjenne igjen en del navn fra nettopp Okkervil River. Hvor de har gjemt alle instrumentene under innspillingen er ikke godt å vite. De finnes et sted der langt bak, via forsiktige anstrøk i akkurat passe doser som aldri får true den minimalistiske stemningen som dominerer The Dissolving Room.

Dette er deres debutplate, og den har blitt fryktelig vakker. Meiburg og Sheff deler jevnt på vokalen, der det må være Meiburg som innehar en falsetto som kan minne om Thom Yorke eller Elliott Smith i inderlighet, en meget behagelig sådan. Det gir en mer distingvert atmosfære enn Sheffs gråtkvalte rufsestemme, noe som tjener for eksempel Mullholland, en poplåt som handler om å forlate iskalde Dakota til fordel for "the berryline hummingbirds" i California, med et munnspill a la Neil Young som gynger rundt den akustiske gitaren. Det er en start som bare leder oss lyttere ut på verandaen igjen, der vi kan sitte lenge å patte pipe og telle solstråler i horisonten. Det er høy porch-faktor over hele platen, skjønt noen av låtene (Angelina, Little Locket) nesten blir for innesluttet, til og med for en sutretilhenger som undertegnede. Bedre blir det når de legger seg på en sløv countrylinje som Military Clothes eller melodiøs tristesse som i Not Tonight. På de beste låtene her hører Shearwater naturlig hjemme sammen med Will Oldham, Songs: Ohia og Spokane. Om ikke alt høres like planlagt ut, kan vel det skyldes at The Dissolving Room ble til etter bare en ukes bekjentskap mellom de to herrene, der låtene fant sin form via e-post, uten at noen hadde tanker om et band i hodet.

Tekstene holder som vanlig høy kvalitet når Will Sheff står bak, som med sin knappe form klarer å skape de rene novellene av sine talende setninger. Jeg velger ut følgende strofe fra vakre The Left Side: "A pretty one-eyed girl from the state of Maine can't see the church: it's on the left side of her brain..." Slike kreative linjer gjør samværet The Dissolving Room til et både seriøst, rørende og morsomt. Sheffs signatur er dessuten å finne på audiogalaxy.com sine nettsider, der han sørger for å holde oss orientert om alternativ folkrock. Ikke bare snapper han opp mye historie her, han er selv en av de ledende artister innen samme scene. The Dissolving Room er for tiden ikke tilgjengelig her i Norge, men bør kunne anskaffes via velassorterte nettforhandlere. Den er verd det lille ekstra bryderiet.