Radiohead
Shearwater
The Notwist

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Lush lives

Spesialtilpasset tilhengere av folktronika og sval post-rock.

Uzi & Ari er egentlig soloprosjektet til Ben Shepard, opprinnelig fra Dallas, nå med base i Salt Lake City, som siden 2003 har gitt ut tre album med en rekke ulike musikere. Det er et ambisiøst prosjekt han tydeligvis har behov å formidle. Det å forene stryk, blås og elektronisk pop er ikke nybrottsarbeid, og Uzi & Ari vekker umiddelbart referansedelen av hjernen (Postal Service, Shearwater, The Notwist, for å nevne tre). Shepard innehar den genretypiske (les: Thom Yorke) melankolsk/lkeglade stemmen, låtene er flott danderte minisymfonier som kler det talende engelske ordet "lush" i all sin elegante prakt. Shepard og hans folk gjør lite for å endre formen underveis, og med det sikres i det minste en helhetlig lytteropplevelse. Jeg liker spesielt godt bruken av trekkspill som kommer iblant her.

"The album is a pregnant pause in a conversation with the gods, and never has introspection been such cause for dance" heter det i følgeskrivet til platen. Det er vakkert sagt, og for tilhengere av folktronika og sval post-rock kan det sikkert være spikeren på hodet. I dette landskapet er det uansett mange "konkurrenter", og neste gang jeg får behov for litt av denslags griper jeg nok heller til andre steder i hyllen. Men det har blitt et flott tillegg.

Denne teksten er hentet fra artikkelen "Labelfokus: Own Records", som kan leses i sin helhet her..

Grey de Lisle - The Graceful Ghost

(Sugar Hill)