Roger Sanchez

Soul II Soul
Jamiroquai

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Tungvektsmestre i snill, sjelfull garage.

Masters At Work underviser i en musikalsk geografitime med fokus på de sydlige breddegrader. Sjangerblanding med tyngden i vokal soul, garage og house

"Little Louie" Vega og Kenny "Dope" Gonzalez gir ut plater som blant annet Masters at Work og Nuyorican Soul, og er ellers beskjeftiget med prosjekter som KenLou, the Bucketheads og the Untouchables. I 1997 slo de som Nuyorican Soul trolig alle rekorder hva gjelder kritiker-ros med sin plate av samme navn. Denne gangen er de tilbake som Masters at Work, med plata Our Time Is Coming. Fortsatt er det latin- og annen "etnisk" soul som mikses med house og garage ispedd noe jazz.

Åpningen er veldig soul-orientert, med funky bassganger og flinke damer som synger. Kanskje noe Jamiroquai kunne funnet på hvis han hadde hatt en viss klasse.

Så glemmes soul-disco-funken til fordel for singelen Work, som ser ut til å bli en riktig hyggelig landeplage med sommerrytmer i hyggeligste house-ånd. Sammen med Denise Belfons karibisk-klingende vokal-toast utmerker Work seg som det naturligste singelvalget, selv om den ikke er helt representativ for platen som ellers holder et mindre hissig tempo. MAW Expensive er en funky liten sak fra et sted mellom Afrika, de karibiske øyer og Latin-Amerika rent musikalsk. Så er den også MAWs hyllest til afrobeat-pionér Fela Kutis Expensive Shit. Wunmi rapp-synger over suggererende rytmer og et funky orgel som avløses av fløytesoloer og en svært leken blåserekke. For undertegnede utvilsomt platas høydepunkt.

Så er det tilbake til avdeling for soul, gospel og spanske gitarer, hele tiden med et grunnleggende fundament av funkbass og spenstige rytmer. Det hele er selvsagt uklanderlig produsert, og lydbildet er nøye tilpasset hvert enkelt spor. For en som setter mer pris på house i noe mindre melodiske former, ligger dette albumet litt for nær soul og discofunk. Den utstrakte bruken av vokal ønskes utvilsomt velkommen av det glade r&b-folket, mens for andre kan det fort bli for mye av det gode.

Deep & Dirty kunne ha rettet opp balansen og tilfredsstilt behovet for litt småsexy housegrooves, men når den ikke varer mer enn 44 sekunder får man såvidt begynt å nyte før den er ferdig. Siste spor er imidlertid en relativt unødvendig telefonsvarerbeskjed fra et kvinnemenneske som ikke dro opp i World Trade Center den 11. september fordi hun heller satt hjemme og hørte på Masters At Work-plater. Sikkert hyggelig for henne, og sikkert flott for guttene i Masters At Work. For andre kan det grense det til det fjollete.

Hele plata er gjennomført hyggelig, snill og vennlig. Den har unektelig sine gledelige øyeblikk, og særlig mestrer den å blande elementer fra flere genre. Det er bekymringsløs house og soul i en multikulturell garage-fusjon som passer godt for behagelige sommerkvelder.