Smiley Lewis
Fats Domino
Little Feat

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Et lite stykke New Orleans

Ikke uventet skjuler det seg sydende rytmer fra New Orleans bak navnet Gumbo. Og bandet gjør ikke skam på byen de henter inspirasjon fra.

Det har tatt sin tid å anmelde denne. Årsaken er at det er mange band der ute som forsøker å svindle til seg en lissom-New Orleans groove. Disse må avsløres. Jeg har derfor hatt Beat Of My Heart i spilleren en god stund nå, og konklusjonen er at plata kommer over som autentisk. Gumbo er ikke et danseband som forsøker å gjenskape rytmene, karnevalet og galskapen fra New Orleans uten sjel og blod. Disse gutta elsker musikken og har satt seg inn i hva som skal gjøres for at det skal svinge. At alle låtene er skrevet av bandet selv, er ytterligere vitnesbyrd om et band som vil noe mer enn å være copycats.

Det dreier seg om å bry seg om detaljer og hvordan disse skal passe sammen for å få det til å gynge. I tillegg kan det ikke være tilgjort og for skoleflinkt. Essensielle ingredienser for å lykkes er en god rytmeseksjon. Alt står og faller på denne. Og i herrene Henrik Bengtsson og Michael Edlund har Gumbo folk som kan sin New Orleans-arv. Ikke minst imponeres jeg ofte av det intrikate trommespillet og de synkoperte rytmene. I Mikael Westman har bandet en god sanger med den rette slepne fraseringen, en gitarist som legger ned fengende rytmer og ikke minst en glitrende låtskriver.

Mye av hjertet i bandet er, som alltid når det gjelder musikk fra New Orleans, pianoet, og P-J Altin kan både rocke og rulle med tradisjonene høyt i hevd. Nesten like viktig er de allestedsværende blåserne, som både lager rytmisk trykk, men også krydrer med mye fint solospill gjennom hele plata. Summen av disse delene er rett og slett musikk laget for fest og moro. Verken mer eller mindre. Du blir i godt humør av å høre på Beat Of My Heart og du får lyst til å røre på skinkene.

Låtmessig dreier det seg om temposterk rhythm & blues a la Smiley Lewis, som i Beat Of My Heart. Westman synger med stor innlevelse og har en relativt bra stemme som kan bære dette materialet. Baby Sweet talk er en midtempo stroller med late blåsere og det alltid rullende pianoet til Altin i bakgrunnen. Altins spill er definitivt grunnpilaren i bandets sound, og han imponerer med sjangersikker spilling gjennom hele plata. Westman er ikke bare en habil sanger. Hans gitarspill er fremtredende, ikke som soloinstrument, men som bidragsyter til et solid komp.

Dancin' Shoes er en av albumets høydepunkt, der den ruller av sted med bunnsolid rock 'n roll gitar, trekkspill og smarte blåsere. Westman synger bra, og det slår deg at Gumbo har det gøy når de spiller, noe som ikke er uviktig for formidling av denne type musikk. Lay Your Burden Down er en sløy ballade, mens Oh My Love er mer typisk second-line New Orleans rytmer, komplett med allsang, Dr John-jive og Mardi Gras-feeling. Good Thing er mer av den samme funky bluesen, mens Together Again og Sinners & Saints er mer allsangvennlig snadder, komplett med klarinett a la New Orleans.

Dette er rett og slett good-time musikk egnet for vorspiel og fest. Det er utmerket spilt, lyden er rund og fin, låtmaterialet er bra og det oser overskudd av Beat Of My Heart. Selv om det ikke er snakk om en klassiker, så er det hvert fall musikk som fungerer etter hensikten – nemlig at lytteren skal få et bredt smil om munnen. Jeg så dessuten bandet bandet live i Gøteborg i fjor og kan skrive under på at de er gode live også.