cover

Anna Själv Tredje

Anna Järvinen

CD (2011) - Stranded Rekords / Universal

Kjøp fra: CDON | iTunes | Amazon MP3

Genre:
Pop

Stiler:
Singer/songwriter / Jazzpop / Indiepop

Spor:
Uppåt framåt på finska
Lilla Anna
Titta vi flyger
Mer än väl
Vals för Anna
Hur man lättar helt enkelt
En sommardag som stängs av
Händer
Regna bort
Ångrar inget

Referanser:
Jenny Wilson
Frida Hyvönen
Dungen

Vis flere data

Se også:
Jag Fick Feeling - Anna Järvinen (2007)
Man var bland molnen - Anna Järvinen (2009)

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)


Om å tørre å ta grep

Det skulle tre plater til før Järvinen turde å slippe løs seg selv, og det er det beste hun har gjort hittil.

Alle gode ting er tre! Eller, i hvert fall nesten. Selv om Anna Järvinens to foregående album er strålende plater, og velfortjent har blitt plassert på øvre halvdel av alskens karakterskalaer, er Järvinens tredje soloalbum noe noe helt, helt spesielt.

Sammen med de to foregående skal Anna Själv Tredje visstnok avslutte en triologi. Opp gjennom hele trilogien, har hun hatt med seg det som ofte karakteriseres som ryggmargen i Dungen: Gustav Ejstes og Reine Fiske. Og Anna er fremdeles gudsbenådet med en særdeles behagelig stemme, og komposisjonene er fremdeles perfeksjonerte popperler.

Men på tross av det grunnleggende likheten, er det allikevel noe unikt med album nummer tre. Det er denne som vil gjenstå som mesterverket, som det definerende og utopiske blant de tre utgivelsene.

Akkurat hva det er som får dette albumet til å stikke seg ut er like enkelt å sette pekefingeren på som det er umulig å begripe. Det har definitivt noe å gjøre med at karakteristikken og låtmaterialet har utviklet seg eksponensielt i takt med utgivelsene. Og det henger også sammen med at Anna Järvinen har gått fra å være en kyndig og søt popsnekrer, til og bli en kreatør av sjelfulle, granskende og dyptstikkende skildringer. Det handler også om hvordan de fjærlette komposisjonene pirker nervøst i sjel og samvittighet. Men mest av alt handler det om hvordan Järvinen endelig har tatt hovedrollen i sin egen kreasjon.

På Jag Var Bland Molnen (2009) var det i stor grad Ejstes og Fiske som bar Järvinen frem på en gullstol av stødige, jazzete pop komposisjoner. Og i stor grad var det akkurat de som gjorde platen interessant. Denne gangen er komposisjonene rundt Järvinen mer subtile. De lusker i bakgrunnen og fremstår mer som et komp, enn en ryggmarg. Järvinens selv, har en større grad av viktighet nå. Og når Dungen-gutta bare dukker opp som støttespillere, er det ikke forbausende at flere av låtene er fargelagt av prektige, flotte strykearrangementer.

Samtidig som Järvinen har økt sin egen viktighet i musikken, har hun også tatt et velfortjent steg opp i hierarkiet. Og da er spranget fra indielabelen Häpna til verdensomspennende Universal lite overraskende og så absolutt på sin plass.

Hele Anna Järvinen har vokst, blitt større og er endelig blitt en funklende stjernen i sitt eget univers.

comments powered by Disqus

 

Artikler, nyheter


Pink Floyd: 1967-1977

Denne artikkelen er en kort gjennomgang av Pink Floyds mest sentrale verker perioden 1967-1977, deres viktigste periode.

Groovissimo


Deathprod - Deathprod

(Rune Grammofon)

Denne boksen presenterer et flott utvalg av Helge Stens produksjoner, og skisserer et bilde av en obskur, men viktig figur i norsk musikk.

Flere:

Rockettothesky - Medea
Tanakh - Dieu Deuil