cover

Before the Dark

Cinema Recorded Music Library

CD (2002) - Domino / MNW

Kjøp fra: CDON | iTunes | Amazon MP3

Genre:
Elektronisk

Stiler:
Trip hop / Easy Listening

Spor:
Before the Dark
Pendulum
Reflections
Almost There
After Dark
Lost
Coming Up For Air
Undercurrent
Head Spin
Crash and Burn
The Dawn

Referanser:
Belle & Sebastian
Air
Low

Vis flere data

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)


Detektimen

Cinema Recorded Music Library fra Glasgow lager ganske god b-filmmusikk.

Duoen med det lange navnet Cinema Recorded Music Library kommer fra Glasgow, og halvdelen Gregor Reid har tidligere programmert og produsert for godt kjente Belle & Sebastian og The Pastels. Cinema er et prosjekt sammen med Crawford Tait som springer ut av en felles forkjærlighet for museumssynther og myk chill-out electronica med et ikke så rent lite snev av kitch.

Before the Dark åpner albumet med ambisjoner om å bli den nye temamelodien til snøvettreglene. Dette er easy listening med piano, orgel, mellotron, vibrafon og la-la sang bak rytmer som er programmert, men nesten høres ut som de blir spilt. Tempoet er lavt, og vi bare venter på at mørket skal senke seg mens vi småkjeder oss og spiller ludo. Pendulum øker tempoet litt og byr på marginalt mer interessante klanger. Denne passer som temamelodien til Fat Coppers i the Fast Show, det blir litt spennende når skurkene fortsetter å robbe hus etter hus mens de fete konstablene fortsatt sitter fast i bildøra. Reflections passer bedre til McCloud, med sitt snev av 70-talls funk og stilige elpianoer. Almost There lydlegger kappkjøring med Lada, men ingen av bilene kommer i mål og konkurransen må dermed avlyses. På After Dark har endelig diskotekene åpnet og John Travolta blir tvunget inn i en dårlig oppfølger til Saturday Night Fever i en alder som nærmer seg gikfeber. Folk flirer skadefro når de stive beina gir etter og han deiser i gulvet. Lost hører til den første dokumentarfilmen - om rehabilitering av skotsk middelklasseungdom. Coming Up For Air er tittelsporet til en naturfilm om all verdens havpattedyr, mens Undercurrent tilhører en tysk spionthriller med en handling like usannsynlig som i James Bond. Sirenene larmer på Head Spin og Fat Coppers tar endelig godt innpå skurkene. Denne biljakten må jo ende i Crash and Burn, der bilvraket overtennes og brannmannskaper må tilkalles. Her kan vi pause filmen et øyeblikk for å konstatere at også plata er på sitt mest spennende her. Forresten er det ikke mye igjen - The Dawn ligger under den siste rulleteksten og skaper en deilig avslappende følelse. Det begynner å gry mot ny dag igjen.

Ålreit, da har vi vært gjennom alle filmene i biblioteket og det er på tide å oppsummere. Ingen av filmene gjorde varig inntrykk, og det hele hadde noe hverdagslig over seg. Cinema Recorded Music Library har valgt en annen kurs enn artister som finnes på Warp og Ninja Tune med glatt og melodisk instrumentalmusikk som noen ganger kan være ganske vittig, andre ganger på grensen til å være kjedelig. Ganske god B-filmmusikk, med andre ord.

comments powered by Disqus

 

Artikler, nyheter


Pink Floyd: 1967-1977

Denne artikkelen er en kort gjennomgang av Pink Floyds mest sentrale verker perioden 1967-1977, deres viktigste periode.

Groovissimo


Sgt. Petter - Monkey Tonk Matters

(New Records)

Frå ein lovande debut til ein sjelevitaliserande oppfølgjar. Sersjanten leverer eit av årets definitive norske høgdepunkt på platefronten.

Flere:

The Shins - Chutes Too Narrow
Ben Weaver - Paper Sky