Gillian Welch
Sandy Denny
Linda Thompson

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

O Sisters

Krystallklart, tradisjonellt - og meget skjønt. 2 x Espers og Sharron Krauss fyrer opp i peisen og forteller gamle historier.

Tre kvinner sitter tett inntil hverandre i en liten stue i Fishtown, Pennsylvania der de alle bor. En kommer fra USA, en er svensk-amerikaner og den siste har britisk pass. Det er helt stille, et enslig stearinlys tegner skygger oppover veggen. En cello, to gitarer, tre stemmer - og en bok full av folksanger fra begge sider av havet. Det er det som skal til. Tenn lyset selv og bli med inn til en forlokkende reise tilbake i tid - som viser tidløsheten i disse sterke låtene.

9 sanger har de funnet frem. Alle er tradisjonelle, noen flere hundre år gamle. Alle valgene er begrunnet i omslaget, og vitner om stor kunnskap til det de holder på med. De tre damene har ikke som ærend å fornye eller fortolke disse i radikal retning, men noen harmonier og enkelte melodier er mer improvisert. De tilnærmer seg uansett materialet med en åpen respekt og nær hengivenhet. Alt er innspilt live på en ettermiddag, i det som må ha vært en magisk stund.

Noen ganger legger de instrumentene helt vekk og synger alene, som på The Derry Dems of Arrow og Barbry Ellen. Selv trives jeg aller best der stemmen smelter sammen i harmoni på de mer melankolske melodiene, drevet frem av Espvalls cello og Baird/Krauss' gitarer. Der står mordballaden Bruton Town og hinsides vakre, Espers-lignende Fortune My Foe frem som det aller ypperste.

Som tre sirener fra O Brother; dette er rent vann, dype kilder, duggfriske enger og alt du forbinder med krystallklar musikk. Helena Espvall og Meg Baird kjenner vi både fra Espers og The Baird Sisters, førstnevnte representerer selv det ypperste innen moderne folk i krysningen mellom USA og England. Britiske Sharron Krauss bør groove-lesere allerede kjenne fra hennes strålende The Black Dove som ble gitt ut tidligere i år.

Leaves From Off the Tree står ikke frem som en slik ny påle, men som blader plukket fra det store treet de alle dyrker er dette noen av de aller vakreste.

Merk: Dette er en begrenset utgave (1000 kopier) kledd i nydelig, stivt pappomslag. Ingen grunn til å nøle her, altså!