Arild Andersen
Pat Metheny
Keith Jarrett Trio

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Passe respektfullt

Dag Arnesen Trios lek med norske folketoner er krevende og vellykket.

Å gi seg i kast med å spille norsk folkemusikk er et ambisiøst prosjekt, særlig de siste års trend om å teste ut oppjazzede versjoner av materiale innen alle mulige andre musikalske sjangere. Kjente melodier utkledd som jazz kan lett bli forutsigbart - litt visping og symbaler her, litt kontrabass der og små friheter i formidlingen av melodiene. Legg til et par synkoper og flittig bruk av maj7-akkorder, og all musikk kan bli til jazz. Å arrangere tradisjonell folkemusikk som jazz er derfor på ingen måte en musikalsk walkover. Arrangøren og musikerne får ingen hjelp av friske egne komposisjoner, og må i stedet vise at nettopp de har noe nytt å tilføre allerede kjent materiale.

Dette evner Dag Arnesen og hans medmusikanter i svært stor grad på dette albumet. Pianisten og arrangøren Arnesen skaper en stemning og et uttrykk som gjør at jazzformen i større grad utvider melodiene enn å pakke dem inn. Så er da også Arnesen en mann for denne oppgaven. Pianisten har vært et kjent navn i 30 år, og har spilt i en rekke ulike konstellasjoner med de fleste store navn innen norsk jazz. Han forteller om oppveksten hvor folkemusikk, Grieg og Bull var en naturlig del av det å våkne opp søndag morgen, og hvordan han senere oppdaget at barndommens melodier var anvendelige i en moderne form.

Tilnærmingen til låtene varierer godt. Margit Hjuske er for eksempel lekent og svingende gjort, med en overraskende trommesolo. Eg ser deg ut før gluggjin er utført på en cooljazzaktig måte, noe som tilfører et godt driv til tradisjonelle melodier. En frisk Håvar Hedde er platas høydepunkt (som ivrig Pat Metheny-fan kan jeg for øvrig ikke unngå å høre en mulig referanse til låta Phase Dance i midten av låta). Og det hele avsluttes med en Sæterjentenes søndag som klinger like godt som My Funny Valentine eller Someday My Prince Will Come. Slik skaper Arnesen noe nytt av melodier vi trodde vi allerede kjente ut og inn.

Terje Gewelts basspill, spesielt de syngende soloene som vitener om arven fra Arild Andersen, løfter flere av låtene. Særlig er soloene på Aagots Fjeldsang og Ola, Ola, min eigen unge utsøkte. Også bassistens melodiføring på Gjendines bådnlåt klinger som en svært god variasjon fra pianoets melodiføring.

Noen av låtene på dette albumet blir imidlertid alt for forutsigbare. Særlig de to Grieg-komposisjonene Ved Rondane og Arietta inneholder lite annet enn det man på forhånd kunne forestille seg at de ville. Jan Garbareks versjon av sistnevnte (På albumet Twelve Moons) er i så måte langt mer lytteverdig. Muligens gjør disse melodiene som klassiske stykker det vanskeligere å gjøre noe friskt og nytt med dem enn tilfellet er med folkemusikken? Eller er det Arnesens bakgrunn fra klassisk piano som gjør det vanskeligere å utfordre dette materialet? Da fungerer det bedre når Arnesen bruker sin klassiske bagasje til å forme Den norske dalevise.

Disse musikerne har tidligere vist at de har sin rettmessige plass i den norske jazzeliten. Det har de igjen bekreftet på dette albumet, og de har behandlet tradisjonelt og kjent stoff med en stort sett passe mengde respekt og lekenhet.

Koop - Waltz for Koop

(Superstudio Blå)

Svenske Koop imponerer med sommerlett og sval jazz, i det som trolig er den mest behagelige utgivelse så langt i år.