Nina Kinert

Introducing… Hello Saferide - Hello Saferide (2005)

(3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7)

Inte helt säkert

Innlysende, glatt og kjedelig fra svenskenes ukronede indiedronning

Jag har gjort en skiva på svenska. Den låter inte som Hello Saferide så bli inte sur över att det är för lite handklapp.

Skrev Annika Norlin i forkant av sitt selvtitteluerte debutalbum under pseudonmymet Säkert. Men selv om det kanskje ikke låt akkurat som Hello Saferide, var låtmaterialet til Säkert bortimot fra den samme oppskriften. Den viktigste årsaken til det, er at Annika Norlins viktigste ingrediens er hun selv. Derfor kan platene kan virke nesten naivt selvopptatte og påfallende lite interessante.

Allikevel er Norlin et av de heteste navnene i svensk musikkmiljø. Hun er en ærlig tekstforfatter, ung, musikalsk og eksportvennlig. I alle fall under aliaset Hello Saferide, hvor tekstene i stor grad er engelske, men med en svært svensk musikalsk innpakning. Norlin stammer fra den samme nitriste byen som groove-favoritten Vapnet (som gjestet både debuten og Säkert platen). Og har til dels noe til felles med Östersund-gruppen. Men der Vapnet er mer Love og Belle & Sebastian, vil Hello Saferide gjerne være Carole King og Randy Newman som låtskriver, og minne om Jonathan Richman og Jens Lekman musikalsk.

I mine ører klarer hun ingen av delene.

Hello Saferide er svenskenes svar på Jenny Lewis. Hun er indiescenens ukronede dronning, og har gitt ut et kritikerrost debutalbum, en mixtape med den fantastiske låten The Quiz, og deltar på et utall av andre plater. I tillegg skriver hun musikkjournalistikk og ser seg i speilet så ofte hun kan. Så ofte står Hello Saferide foran speilet på sin nye plate More Modern Short Stories From Hello Saferide at det i svært liten grad kan sies å handle om noe annet enn henne.

Det er en vågal påstand, for rundt om i de tusen indiehjertehjem ligger det mennesker som lar seg bevege sterkt av Norlins til tider banalt opplagte låtskriverkunst. Det kan sikkert låte både arrogant og paternalistisk å søke etter det her, men det er ingen gåter, metaforer eller lyriske utfordringer, som gjør plata spennende. Det finnes heller ingen rød tråd for å lede denne skuta, det er bare den samme gjennomgående ingrediensen som brukes for å spe ut historier om andre, og resultatet blir både forutsigbart og kjedelig.

Produksjonen er glatt og fin, og veldig "indie". Her spilles det gitar og trommer mot en oppbygging som naturligvis stanser plutselig. Iblant på ballader, andre ganger på mer rocka bidrag. Hello Saferide synger på "sjarmerende" dårlig engelsk, og er i tillegg en ganske middelmådig vokalist. Skivas produsent Andreas Mattson deltar i stor grad på ulike instrumenter, mens han finpusser produksjonen som "de rette menneskene" tror er veldig "riktig" å lytte til, men som egentlig høres mest ut som Kent. Et band de samme "riktige" menneskene har for lengst husket å gjemme bakerst i platesamlingen.

Absolutt verst går det da Annika Norlin forsøker på å dra en Smiths i form av både spille og synge som Morrisey på Travelling With HS. Atter et forsøk fra Norlins penn til å snakke om noe annet enn seg selv som noen andre. Men der Morrisey i alle fall ofte nok var smart nok til å virke som om han skrev for andre, klarer aldri Hello Saferide å overbevise meg om at sangen X Telling Me About the Loss of Something Dear, At Age 16 handler om noe annet enn enda noen sider fra hennes pubertale dagbok.

Det er den følelsen jeg sitter igjen med etter å ha bladd meg gjennom Hello Saferides siste moderne historier. Og det er skremmende hvor engestelig jeg blir for å ha kastet bort tiden min på en plate som i grunn kom i fjor, og her eksisterer i en oppdatert versjon:

Jag har gjort ännu en skiva på engelska. Det låter inte som precis Säkert, men det är i huvudsak dom samma historiene.