Twisted Sister
Dio

The Dawn of Battle - Manowar (2002)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Metallisk smågodt, grisehistorier og repetisjoner

Helvete på jord? Nei mer som lørdagskos for lær-og-nagle-ligaen, med stor underholdningsverdi for studenter av metall-klisjeer.

Manowar er et av banda som virkelig har funnet essensen av heavy metal. De er akkurat slik man ser for seg Heavy metal-helter skal være. Klisjeene ligger i tjukke lag over alt. Tekster, image, musikk, arrangementer, plateomslag, intevjuer har alle noe Spinal Tapsk over seg. Likevel er man aldri tvil om at Joey DiMayo og de andre mener hver eneste bevegelse og tanke, og er villige til å dø for true metal.

Dette er tredje del av deres Hell On Earth-serie, som gir muligheter for fansen å få bandets livepakke inn i stua. Denne doble DVDen inneholder nemlig mest liveklipp. Det er snakk om klipp fra konserter og festivaler rundt om kring i verden (hovedsaklig Europa) fra perioden 1998-99.

På disk 1 får man se Manowar i fri utfoldelse fra scena under Monsters Of Rock Brazil, Dynamo, Alive (Lisboa), Gods Of Metal (Milano) og i Stockholm. Mellom låtene får man små klipp med ulik grad av underholdningsverdi. Bandet viser seg som en ganske barnslig gjeng, og man blir fort lei alle røverhistoriene om sex og annet tullprat. I tillegg er de veldig ivrige på å vise fram motorsyklene sine. En del bare bryster blir man også eksponert for. Dette er enkle menn, som setter pris på enkle gleder. Innholdet på DVDen varierer derfor fra det hysterisk morsomme til det mildt sagt imponerende til det pinlig teite.

Det er moro å se hvor entusiastiske fans bandet har. Her er det nemlig allsang overalt. Bandet framstår som særdeles hardtarbeidene menn, som tar godt vare på fansen. At de prøver å gjøre om budskapet sitt til en slags høyverdig filosofi, kjøper jeg derimot ikke helt. Man får et godt innblikk i hvordan de er som liveband. Her er det høy rånefaktor og nok solopartier til at man smått begynner å kjede seg.

Som bonus får man omtrent en time og elleve spor med livelåter og klipp fra de samme turneene. Dette er like underholdende, men jeg tar meg selv i å tenke på hvorfor mesteparten av dette ikke bare er inkludert som en del av den ordinære filmen.

Dersom man ikke er metta finnes det altså en hel disk til i denne pakka. Først får man femti minutter live fra Ringfest i Tyskland. På dette tidspunktet har man allerede sett så mye som ligner, at man lett følger med på konserten med ett øye. Det fortsetter stort sett i samme spor, med storslagen allsangsmetal. Bandet har tydeligvis ikke hatt store endringer i showet de siste åra. De samme gamle triksa går igjen. I tillegg er det jo mye gjentatt tematikk i tekst og musikk. Underholdningsverdien er i perioder stor, spesielt om man er interessert i et studie i metalklisjeer. Det låter bra og bandet ser ut til å være i sitt livs form.

Man får i løpet av timene foran skjermen stifte bekjentskap med egoet og sjølgodheten til Joey DiMaio. Makan til brautende og selvsikker amerikaner skal man se langt etter. Det blir en blanding av morsomt og slitsomt for den som ikke forguder mannen i utgangspunktet.

Det finnes selvsagt en del godbiter på denne disken, også. Først får man åtte musikkvideoer. De eldste er fantastisk morsomme. Gloves Of Metal (1983) har et glimrende cheesy huleboertema. Popmetalhitten Blow Your Speakers (1987) minner noe om Twisted Sister sine opprørshits fra samme periode. Et par av de seinere er enkle livevideoer som ikke skiller seg fra hva andre band har gjort. Man kan også få med seg hvordan musikkvideoene har blitt laget, med kommentarer. Helt til slutt finner man en liten dokumentar om Ringfest-giggen. her handler det en del om rigging, utstyr og lignende.

Hell On Earth III gir et godt innblikk i hva Manowar, og spesielt bandsjef Joey DiMaio, står for ... på godt og vondt. Man skal være kjempefan for ikke å synes det er litt kjedelig at mange av låtene går om og om igjen, men så er det kanskje bare fanatikere som kjøper doble DVDer. Dersom man er villig til å skippe litt innimellom kan man oppleve et fantastisk dypdykk inn i heavy metal-kulturens indre.