Hjärtats Melodi - Stefan Sundström (2004)
Ingenting Har Hänt - Stefan Sundström (2010)
Nu Var Det 2014 - Stefan Sundström (2014)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Sundström entrer scenen

En av skandinavias råeste liveartister på en live-CD som mangler de helt store øyeblikkene.

En trubadur og folkeartist som Stefan Sundström er av dem som kanskje gjør seg best live. Det er nettopp her utstrålingen, energien og fandenivoldskheten kommer best frem, og du virkelig kan se hans ærlige, rå uttrykk som får de fleste andre artister til å fremstå som noe tamme. Sundström er av dem som eier scenen han står på, og dermed også publikum. Låtene hans bærer en karakter som besitter ærligheten til Johnny Cash, råheten til Tom Waits og somme tider mørkheten hos Nick Cave.

Denne digitale disken har fått tittelen Pappa Kom Hem, en pen liten strofe fra låta Brevet Från Lillan - opprinnelig laget av Evert Taube, og som Stefan her fremfører meget bra. Foruten Taube (Brevet Från Lillan og Så Skimrande Var Aldrig Havet) tolker han også et par låter av Allan Edwall (Kom, Far, Den Lilla Bäcken og Jämtländsk Vaggvisa). Opptakene er fra Gøteborg 29. og 30. november 2002, og Stockholm den 14. og 15. desember. Jämtländsk Vaggvise er hentet fra opptredenen på Hederos & Hellbergs avskjedskonsert 20.desember 2002. Far ble, just for the record, tatt opp noen måneder senere på Grammisgalan på Berns. Dette er alt i alt en spennende cocktail av publikumsstøy, Evert Taube, Allan Edwall, Gudfaren og ikke minst Stefan Sundström. Det høres kanskje forvirrende ut, men gjennomførelsen av plata er god, den, fra de italienske mafiatoner til de værbitte nordiske folketriller.

Førsteinntrykket teller. Her sier åpningskuttet Marlon Brando/Al Pacino og tar deg med til noe litt mer eksotisk enn vårt naboland. Hans medhjelpere, strykerne, drar igang Il Padrino av Gudfaren-komponisten Nino Rota. Dette gir veldig mye stemning, lidenskap og bestemmer dermed en retning for skiva. Alle låtene på Pappa Kom Hem er absolutt bra fremført. Stefan Sundström er hele tiden veldig tilstede og sjarmerer på sikkert vis publikum og meg som platelytter. Selve livegnisten som alle livealbum vel egentlig har som mål å formidle, kommer best frem i Allan Edwalls Far, a capella, der komedien og trilleren går hånd i hånd.

Det mest interessante ved utgivelsen er sammenspillet mellom hans egne komponerte låter og Edwalls og Taubes. Tross den levende utførelsen som brenner gjennom alle de 46 minuttene og 40 sekundene, mangler de store øyeblikkene som løfter taket, frigjør energien og får deg til å føle at DU er DER. Dette er etter min mening derfor ikke stasjonen for å starte din Sundström-reise, men mer en kuriositet for allerede reisende. En konsert med herr Sundström, derimot, er for alle - levende og døde. Han er Skandinavias upolerte og møkkete juvel innen viserock. Pappa Kom Hem gir deg noen glimt av dette, men mangler også flere av de øyeblikkene som forsvarer tittelen.