Gerry Mulligan

Radiance - Keith Jarrett (2005)
The Carnegie Hall Concert - Keith Jarrett (2006)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Ujevnt trioalbum

Keith Jarretts trio leverer en ny kraftprestasjon, men ragtime kler trioen dårlig.

Trioen Keith Jarrett, Gary Peacock og Jack DeJohnette har kommet med enda et live album, denne gangen en innspilling som ble gjort i Montreux i 2001. Som vanlig er det kvalitet og samspill i hver eneste tone. Slik føyer albumet seg inn i rekken av en rekke lignende livealbum fra trioen de siste 25 årene.

Alt er imidlertid ikke som før.

"My Foolish Heart" inneholder en del ragtime-låter, som byr på en noe annen stemning enn det ved vi er vant med fra trioen. Nivået på disse låtene er upåklagelig. Soloene, hovedsakelig fra Jarretts piano, danser i vei mens Peacock og DeJohnette suser på med ett-to-ett-to-ett-to og walking bass i massevis. Det er energisk og muntert. Men samtidig blir det noe masete og overfladisk over ragtime-låtene, noe som kler denne trioen særdeles dårlig. Låtene mangler den intensiteten og nærheten til både artister og publikum som vi vanligvis får levert fra trioen. Etter min mening ligger dette i materialet i seg selv, og forhåpentligvis vil Keith Jarrett og co. holde seg unna ragtime i fremtiden.

Albumet har heldigvis også noen vanlige og friere up-beat-låter. Thelonious Monks "Straight, No Chaser" blir langt mer utforskende og spennende enn ragtime-låtene. Når trioen her nærmest leverer tre soloer samtidig, blir det musikk som krever og åpner for mange, mange gjennomlyttinger og stadig nye oppdagelser. Også den svingende og lekende "Five Brothers" er klassisk materiale fra Jarrett, Peacock og DeJohnette.

Og sist, men ikke minst, byr også denne innspillingen på noen nydelige ballader som treffer langt ned i hjerterota. "My Foolish Heart", "Guess I'll Hang My Tears Out To Dry" og "Only The Lonely" oser av sårhet og melankoli. Her blir Keith Jarretts soloer gitt den roen og det rommet som åpner for myriader av trillende og glassklare toner, og i det samme rommet leverer Gary Peacock sine bass-soli så lekende uanstrengt i at man skulle tro han spilte på en fjærlett fiolin. Disse låtene kan legges til den lange listen over vakre ballader fra denne trioens hender. Det blir imidlertid ikke nok til å løfte dobbeltalbumet som helhet.

Ingen kan forbli uberørt av det denne trioen i første rekke har gjort til sitt kjennetegn; framføringene av amerikansk standardmateriale. Her er Jarrett, Peacock og DeJohnette verdens fremste artister. Forhåpentligvis får dette materialet slippe til enda mer ved neste utgivelse enn det gjør på "My Foolish Heart".