cover

We Haven't Just Been Told, We Have Been Loved

Half-Handed Cloud

CD (2002) - Asthmatic Kitty / Tuba

Kjøp fra: CDON | iTunes | Amazon MP3

Genre:
Rock

Stiler:
Retropop / Eksperimentell / Psykedelia

Spor:
In Holy Pursuit
One Song in Seven Rests: Tuck Us in...
One Song in Seven Rests: Our First Full...
One Song in Seven Rests: Running Late for...
One Song in Seven Rests: That You May Be...
One Song in Seven Rests: There Remains a...
One Song in Seven Rests: I Got A-Rested
One Song in Seven Rests: Work Isn't What...
These Crowns We Wear
Hey Advocate
Pressing Into It
I'm the Blinder
So-So Sorry Teacher
We Don't Know How It Grows
Worry-In the Waves
Sailing the Veil-Boat
We Are Not Orphaned
Those Who Are Saved Say, "I'm Lost"
Dear John
Samuel Sleeps Where the Ark Lays
We're Very Greatly Loved
Even the Sparrow'd Be Arrowed
Drowning Chariot
Baldy Knees

Referanser:
The Monkees
Of Montreal
Neutral Milk Hotel
Olivia Tremor Control
Elf Power
Beach Boys

Vis flere data

Se også:
Thy Is a Word & Feet Need Lamps - Half-Handed Cloud (2005)
Halos & Lassos - Half-Handed Cloud (2006)
Cut Me Down & Count My Rings - Half-Handed Cloud (2009)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)


Smile!

Half-Handed Cloud byr på en rask gjennomgang av Brian Wilsons glemte morosaker.

John Ringhofer er en performance-artist og multi-instrumentalist basert i Knoxville, Tennessee som har spesialisert seg på å rekonstruere forskrudd, frysetørket sekstitallspop. I likhet med Brian Wilson tror han at det er en Gud der oppe, og har hentet Half-Handed Cloud navnet fra det Gamle Testamentet. På den første plata Learning About Your Scale klarte Ringhofer å presse 25 sanger inn på 24 minutter.

På sitt andre album har sangene lagt på seg litt - her er det 24 sanger på 33 minutter.

John Ringhofer er likevel en mester i økonomisering, her forstyrres vi ikke akkurat av gjentatte refrenger og endeløse soloer! Her er en mosaikk av komplekse popsnutter som inneholder de fleste elementene fra Brian Wilsons mest euforiske boble-perler: Bjeller, pumpeorgel, ukulele, banjo og hele galleriet av utstyr for å lage lydsporet til 30-tallets mest action-overdrevne Snurre Sprett-tegnefilmer. Det eneste som mangler av utstyret fra Smile-innspillingene er bassmunnspill, grønnsaker og theremin. Dette kompenseres med leketøystrompeter, tøysesyllabler og nok energisk cello til at Roy Wood ville kose seg. Ringhofer synger nesten som Micky Dolenz i The Monkees, og illusjonen av å befinne seg i 1967 er nesten komplett. Det er bare det at det kun er i eventyrland at dette året er slikt - vi kan tydelig føle at alt er møysommelig rekonstruert, men at den virkelige nåtidsverden ligger truende og venter bak kullissene.

We Haven't Just Been Told, We Have Been Loved er et lite mesterverk i uskyldig tilbakeskuende kunstpop som passer godt for de som har lyst til å høre enda et forslag til hvordan Smile egentlig ville ha blitt. John Ringhofer har god teft for finurlige melodier i leketøysinnpakning. Ikke alle vil ha sansen for det, men plata vil imponere de som liker lydbåndsløyd med gamle spolebånd på gutterommet.

Artikler, nyheter


Pink Floyd: 1967-1977

Denne artikkelen er en kort gjennomgang av Pink Floyds mest sentrale verker perioden 1967-1977, deres viktigste periode.

Groovissimo


Kenneth Ishak And The Freedom Machines - Kenneth Ishak & The Freedom Machines

(Division)

Ein Ishak med eit meir frigjort sonisk sinnelag. Men poptonen er der, flott er den òg.

Flere:

Sufjan Stevens - Seven Swans
Lindstrøm & Christabelle - Real Life Is No Cool