cover

Beauty Came To Us In Stone

Mungolian Jet Set

CD (2006) - Jazzland Rec. / Sonet / Universal

Kjøp fra: CDON | iTunes | Amazon MP3

Genre:
Jazz

Stiler:
Elektronika / Prog / Rock

Spor:
Close Encounters of the Mung King
Inexpired Pyro: What Took You So Long?
Slaptops
Navigator
The Goust of Cauldron M/I Cannnot Live in Sin
Jet Setter
The Ancient and the Innocent
Technon Thai
When You're in Need (Is a Constant Thing In Change)

Vis flere data

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)


Fuskmusikk

En musikalsk backpackertur, men først og fremst en helvetes god skive av Pål 'Strangefruit' Nyhus.

Exotica. Denne genren ble til etter Martin Dennys album med samme navn som kom ut i 1957. Exotica var populær musikk som mistet noe av sin kommersielle appell utover på 60-tallet.

Dennys Exotica-album, og etterfølgerne, handlet primært om å skape inntrykket av et eksotisk sted, gjerne et feriemål langt borte, og gjennom det transportere lytteren mentalt sett ut av sofaen og ut i "jungelen".

Dennys Exotica handlet primært om å imitere musikk fra øyene i Oceania, men instrumentene som ble brukt for å gjenskape den musikken hadde lite eller ingenting med opprinnelsen til den lokale musikken å gjøre.

Det bør være unødvendig å påpeke hvor Strangefruit vil med dette albumet. Og bare for å understreke at dette konseptet handler om "imitasjoner" finner vi en u, framfor det korrekte o, i bandnavnet.

Det blir likevel for enkelt å si at dette er en entydig genreplate, med et konkret mål om å manipulere "the hearts & minds" hos lytterne. Dette handler like fullt om ekstremt rytmisk klubbmusikk, og harde og dansbare beats.

Strangefruit har også benyttet seg av et pent knippe samples som han helt overlegent har sneket inn blant rytmene. Og det er her imitasjonene og den potensielle transportasjonen er festet. Det finnes samples av Rupert Hines band Quantum Jump og låtene Captain Boogaloo og The Lone Ranger. Fra sistnevnte hitlåt finner vi en lang up-tempo sample på dette albumets spor fire, Navigator:

Taumata-whaka-tangi? hanga-ku-ay-uwu? tamate-aturi-tekaku-piki-maunga? horonuku-apokai-awhaka-whenu-tahu? mataku-atananu-akaba-miki-tora.

Dette er rett og sletty en chant på Maori, og altså Maori-navnet på et sted på New Zealand. Inkorporert i et lydbilde som syder av heftige og funky rytmer, suger dette virkelig til seg fantasien.

Videre finnes vokalsamples av sigøynersang på Technon Thai, og sistesporet When You're in Need (Is a Constant Thing In Change) finner vi samples av ingen ringere enn samiske Nils Aslak Valkeapää. Technon Thai er muligens det heftigste sporet, og Håvard Wiiks pianolinjer og tonedropping på en Fender Rhodes plasserer dette sporet inn i en rett linje fra Miles Davis første elektriske periode, la oss si omtrent Bitches Brew.

Wiik er en av flere inviterte musikere som bidrar med utsøkt krydder. Vi kan ellers finne blant andre Ingebrigt Håker Flaten (bass), Wetle Holte (perk), Paal Nilssen-Love (perk), Roger Ludvigsen (gitar), Bugge Wesseltoft (rytmer) og Jan Bang (rytmer) "all over the place" på dette albumet.

Men det som sitter igjen etter å lyttet til Beauty Came To Us In Stone en del ganger, rent bortsett fra at dette er knall (kunstig) stimuli både for dansefot og intellekt, er ren forundring over den musikaliteten som må ligge i bunn for å kunne sette sammen et album av så mange forskjellige elementer.

Albumet har sitt utgangspunkt i at Bugge Wesseltoft ville ha Strangefruit til å gjøre et album i elektrisk Miles Davis-land/ånd for Jazzland Records. Som helhet har Strangefruit vist en villighet til å ha oppdraget i bakhodet, men Miles er bare en av mange referanser som gjennomsyrer dette strålende albumet.

Foruten de allerede nevnte aspektene har Strangefruit lagt til en jungel av ekstremt godt integrerte detaljer som også gjør at dette albumet vanskelig kan la seg kategorisere med enkle genrebegreper. Beauty Came To Us In Stone er på mange måter et overflødighetshorn med barokke elementer og ornamenter over hele linja, men selv om albumet nærer tilhørighet til exotica, IDM, jazz, funk, glitch og funk, er den ingen av delene. Beauty Came To Us In Stone er enkelt og greit et fyrverkeri av en skive.

comments powered by Disqus

 

Artikler, nyheter


Pink Floyd: 1967-1977

Denne artikkelen er en kort gjennomgang av Pink Floyds mest sentrale verker perioden 1967-1977, deres viktigste periode.

Groovissimo


PJ Harvey - Let England Shake

(Island)

Poetiske men ubarmhjertige krigsreportasjar, og elsk/hat songar om ein nasjon iferd med å visne på rot.

Flere:

Paganus - Kalla
Kråkesølv - Trådnøsting