Frost
Nils Bech
Margaret Berger

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Ace

En av de underligste bandsammensetningene på lang tid leverer et overraskende helstøpt album stappet med lekker elektropop.

Der mange band på papiret kan være knallband, er det naturligvis mange tilfeller der dette ikke er tilfelle. Merkelige konstellasjoner og enda merkeligere utfall skjer titt og ofte. F.A.C.E. er definitivt en merkelig sammensetning av et band, med navn som Turdus Musicus, 22 og Kohib på samvittigheten. Heldigvis er dette ikke et prosjekt hvor identiteten fra nevnte band skal videreføres, og vi sitter med et produkt som er langt fra uttrykket samtlige.

Tromsøguttene Øivind Sjøvoll, Per Kristian Trollvik og Paulo Velasquez satser nemlig på svært så tilgjengelig elektropop her, og hadde en formidabel start med den lekre singelen Components i fjor. Det er riktignok lite som når helt opp til dette nivået på Triplets, men når det er sagt så har det blitt en plate som når opp til ambisjonene den setter for seg selv - noe som er litt overraskende når det dukker opp et par powerballader.

Ta for eksempel tittelsporet, hvor de har fått vokalbesøk av Aggie Peterson, bedre kjent som Frost. Det er en type elektropop-ballade som så altfor kjapt kunne blitt årets kleineste opplevelse. Tross dårlige odds har den blitt usedvanlig flott. På albumets siste spor, Bring Me Burdens, kan man høre hvordan det kan gå når det faktisk ender opp med å være kleint. Men i disse digitale dager kan man jo bare droppe en låt man ikke liker fra biblioteket og sitte igjen med et supert og spesialtilpasset sluttprodukt. Powerballadene her er uansett billige, på en positiv måte, nok til å besørge mang en fjortisforelskelse denne sommeren.

Etter at Bring Me Burdens er fjernet så får Full Force lov til å avslutte Triplets, noe som i det store og det hele er en mye bedre løsning. På den måten er det faktisk sjanse for at man ikke har nådd metningspunktet etter fullført lytting. Full Force er ved siden av singlene Components og Run For Cover albumets hit-alibier. Egentlig på et sånt nivå at jeg ikke kan skjønne annet enn at radiokanaler i hytt og pine burde gå bananas på spillelistene sine.

Men når nå all skepsis rundt denne merkelige kombinasjonen av mennesker i bandet er feid bort, og man har kommet over det noe håpløse bandnavnet, så er det godt å konstatere at Triplets har blitt en umåtelig lekker introduksjon til dette bandet. Like godt som det er å konstatere at dette ikke er proggete hardcore/elektronika, slik man kunne frykte fra sammensetningen.

Overanalysering er bortkastet her dog. Triplets er et enkelt album. Et svært enkelt album. Det krever egentlig null fra deg som lytter, og bygger opp under en komfortabel og bekymringsløs tilværelse hvor massive synther og ukompliserte beats er alt som betyr noe. Et sted hvor dansende føtter snakker til hodet, og ikke motsatt. Et sted helt uten synd og skam. For det er skamløst fra begynnelse til slutt dette, men ikke mer skamløst enn det burde være. Det har jo tross alt gitt oss en låt som Components, en av de herligste låtene utgitt i hele år her til lands.

Triplets er egentlig et must denne sommeren.

High Llamas - Beet, Maize & Corn

(Duophonic / New Records)