[capsule review in English available]

Sølvstøy (Betong 1. september 2000)

Alexander Rishaug
Lasse Marhaug

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Spennende start.

Honoré Bøe fanger opp detaljer i et lydunivers alle er tilstede i, men ingen legger merke til. Før nå.

Tore Honoré Bøe er mannen som har fått æren av å starte syvtommerserien på selskapet Melektronikk, som er et underselskap av Haugesund-kollektivet Safe as Milk. Det er neppe noen tilfeldighet at det er nettopp Honoré Bøe som er numero uno, han er sentral i det verdensomspennede kunst-kollektivet Origami og driver ved siden av dette en karriere som musiker/lyddesigner. Han har bak seg et utall legendariske musikk/performance opptredner, han var også på scenen før Einstürzende Neubauten på Betong i september 2000.

Et av sporene på denne utgivelsen er fra sistnevnte konsert, og er en versjon av Sølvstøy der han inkluderer ambiens fra scenen og salen i musikken. Den andre siden er også en live-versjon av Sølvstøy fra Honoré Bøes egen Klubb Verdensrommet, også i 2000, der han bygger opp låten av lydkilder som sølvtøy og skjell, samt utdrag fra Alexander Rishaugs Neon Light Recordings.

Det fascinerende ved Honoré Bøes musikk ligger i at den er bygget på små detaljer og det tomrommet, eller den ørlille ambiensen, som gjerne oppstår rundt tydeligere klanger og lyder. Han konstruerer lydbildene på detaljer man vanligvis ikke lytter til, lyder som gjerne kommer i forkant av noe man venter skal komme. I så måte er han den perfekte oppvarmer. Men dette fungerer i høyeste grad alene, det er rolig og tilbakelent og brytes av konkrete og tidvise gjenkjennelige lyder. Honoré Bøe er opptatt av det som er før og etter, under og over, i og rundt, og hjelper det lyttende øret til å åpne seg for et utvidet univers av lyder man vet eksisterer, men vanligvis ikke legger merke til.

Svært spennende begynnelse på kjempeinteressant konseptserie fra Melektronikk.

Robert Normann - The Definitive Collection 1938-41, Vol.1

(Normann)