Prelude

Jean-Michel Jarre
Mike Oldfield

(2 / 7) (2 / 7) (2 / 7) (2 / 7) (2 / 7) (2 / 7) (2 / 7)

10 år med Vangelis

Fra det storslagne til det ambiente. En helt grei samling for Vangelis-fansen.

Synthguruen Vangelis presenteres i et 10 års retrospekt på denne jubileumsutgivelsen. Den begrenser seg derfor til et utvalg komposisjoner fra EastWest-platene "The City" ('90), "1492" ('92), "Blade Runner" ('94), "Voices" ('95), "Oceanic" ('96) og "El Greco" ('98). (I tillegg er det funnet plass til to tidligere uutgitte spor fra filmene "Bitter Moon" og "The Plague")

Vangelis komponerer sin musikk helt uten skarpe kanter eller forstyrrende elementer. I kraft av den overgripende betydning ambientbegrepet har fått, stiller han likevel klart i en annen kategori enn for eksempel Aphex Twin, Brian Eno og Labradford. Mens d'herrer tør å bryte løs fra vante forestillinger om ro og sjelefred, er Vangelis en mer konservativ komponist. Han er derfor mer i slektskap med la oss si Richard Clayderman enn de overnevnte.

Musikken fra "Blade Runner" tør være kjent for de fleste, men ble ikke utgitt på CD før i 1994. Temaet fra "1492-Conquest of Paradise" oppnådde også enorm suksess (særlig i Tyskland som den til da mestselgende singel gjennom tidene). Disse sporene er blant platens mer pompøse kutt. Bare to låter er tatt med fra den vokalpregede "Voices", blant annet "Come to Me" med Caroline Lavelle (som forøvrig minner litt om Enya). De vakreste utdragene er nok (i tillegg til "Rachel's Song" fra "Blade Runner") hentet fra den undervannsinspirerte "Oceanic".

Vangelis komponerer, produserer, arrangerer og fremfører på en imponerende måte. Fra det storslagne til det ambiente. For de som liker hans verker vil sikkert dette fungere som en helt grei samler. For de som ikke liker det er det heldigvis mulig å av og til lukke ørene, og la musikken gå sin gang uten å legge merke til den. Vakkert, men glatt som et stykke såpe.