Two of a Kind

James Taylor
Crosby, Stills & Nash

(3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7)

Eplesang

Oslo-kvartett med røtter i amerikansk vestkystpop glimrer av og til på sitt andre album.

Bak det noe pubertale navnet Adams Epler skjuler det seg en Oslo-kvartett med lang fartstid sammen, samt et tidligere album bak seg (Eples(l)ang, 1998). Å si at gruppen legger seg inntil vokalharmonisk vestkystpop fra 70-tallet er vel ikke det mest provoserende utsagnet, og det er da også et poeng bandet selv går god for (de har dessuten tidligere spilt inn egne versjoner av både James Taylor og Stephen Stills). Av hjemlige band er Tre Små Kinesere en brukbar referanse, skulle jeg tro.

Darkness and Light inneholder ikke den store Låten, men heller ti jevne og trivelige viser på et solid gjennomført album som ikke gjør skam på sine musikalske forbilder. Etter den noe dvaske åpningen Sunday Morning, tar Your Words et skritt frem som platens mest vinnende spor (den er forøvrig vinneren av en demokonkurranse i P1). Her kommer det flerstemte vokalbildet til sin rett, og røstene til Erik Haga og de tre andre trer fint frem. Det er ikke uten grunn at bandet trekker frem Crosby, Stills, Nash (& Young) som et av sine forbilder. Slike raske og fengende spor klarer Adams Epler godt (Never Felt This Way Before er et annet eksempel). Platen er likevel balladeorientert, og flere av disse blir litt for stillestående (Butterflies, Mothers Voice), særlig når de ikke våger å benytte seg av spenningen mellom vokalistene, som er deres sterkeste kort. Når det mangler forsvinner også mye av essensen i bandet, og de står igjen som et mer ordinært viseband. I tillegg til Your Words bør likevel mørke Maybe Time is Like a Wheel og enkle Nothing But Grieve fremheves som låter av solid merke.

Problemet til Eplene er vel at ingen av melodiene er sterke nok til sette særlig dype spor etter seg, slik Fire and Rain eller Guinnevere gjorde i sin tid. Noe inspirert av denne platen satte jeg meg derfor ned og lyttet til en av inspirasjonskildene, nemlig CSN&Y og deres nydelige So Far (1974) igjen, og det er påtagelig hvordan både melodiene og arrangementene sitter like godt nesten 30 år senere. Det er vel tvilsomt om Adams Epler kan håpe på samme holdbarhet. Lite minus må også gis for haltende engelsk av og til, både tekstmessig og i uttalen, og jeg tar meg i lure på om dette bandet egentlig hadde vært tjent med forsøke seg i en norsk språkdrakt.