Pixies

Dog in the Sand - Frank Black and The Catholics (2001)
Black Letter Days - Frank Black and The Catholics (2002)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Frank i fin form

Frank Black er nok noe ufarligere enn for 15 år siden, men gode låter slutter han aldri å skrive.

Frank Black fører seg nå inn i samme tradisjon som blant andre Bruce Springsteen, Tom Waits og Guns'n'Roses. Sammen med backingbandet The Catholics gir han ut to fulle album samtidig. Det er vel kanskje unødvendig å si at dette er uten sammenligning med de nevnte artistene. Devil's Workshop og Black Letter Day kommer ut på samme dag, og inneholder begge ferskt materiale.

Siden Pixies ga seg tidlig på 90-tallet har Frank Black (tidligere Black Francis, opprinnelig Charles Thompson IV) jevnlig gitt ut skiver og mot slutten av tiåret fikk han et relativt fast band kalt The Catholics. På de to nye skivene deltar også gamle kjente fra Blacks karriere som Eric Drew Feldman (Captain Beefheart, Pere Ubu) og Joey Santiago (Pixies). I tillegg bidrar gjester som Moris Tepper (Captain Beefheart), Lyle Workman (Todd Rundgren) og Stan Ridgeway.

Blacks soloskiver har ikke fått samme oppmerksomhet som Pixies fikk, og fortsatt får. Dette er synd. Selv om Frank Black ikke på samme måte setter dagsorden i indierocken som før, er det fortsatt mange perler i hans låtskriverkatalog. Noe av punkinnstillingen og kaospopen fra Pixies-dagene er nok tonet ned, men de fengslende låtene og flørtende gitarene er der fortsatt.

Devil's Workshop åpner heftig med rockelåta Velvety. Standarden er satt. Det veksles mellom tøff inderock og sjarmerende små viser gjennom den elleve låter lange skiva. De store overraskelsene finner man neppe, men i stedet kan man kose seg med de gode låtene og den behagelige feelingen. Noen litt anonyme partier og låter finnes jo, men hovedinntrykket er at Frank er på hjemmebane.

San Antonio, Tx er en låt så behagelig å høre på at den vil gjøre høsten vesentlig behageligere for meg. Det samme kan sies om Whiskey In Your Shoes. En låt jeg neppe blir lei på en stund. En ganske trist tekst plassert på en opptempo rock'n'roll-låt. Godt refreng og fine gitarer. Fields Of Marigold er en god avslutning med sine "goodbyes" og "so longs".

Devil's Workshop inneholder nok ikke noen framtidige rockeklassikere av stort format. Den inneholder derimot 33 minutter med godt låtmateriale og behagelig stemning. Frank Black fortjener ikke å bli glemt eller behandlet som en gubbe som pleide å være kul. Han veit hva han driver med, og det burde snart flere andre også få vite.